Bilpool på Brunnsberg i Varberg.
Bilpool på Brunnsberg i Varberg. Bild: Malin Strandberg

Katarina Erlingson: Elsparkcyklar kan vara miljöförebild i Varberg

Det är inte bara Varbergs kommun som behöver öka takten i klimat- och miljöarbetet, varje kommun behöver göra allt den kan för att vi ska kunna lämna över en bättre värld till våra barn.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Hållbarhetsbokslut är något relativt nytt och Varberg har inte haft detta redskap i särskilt många år. Men utan att mäta och följa upp är det svårt att veta om det man gör har betydelse. Att bara tre av tretton hållbarhetsmål har nåtts i den senaste mätningen är inte tillräckligt bra, men det gäller att hitta konkreta sätt att jobba vidare. En bra början är en klimatanpassningsplan som förhoppningsvis är på gång.

Varbergs hållbarhetsstrateg Jennie Fagerström är något på spåren när hon konstaterar:

– Kommunen behöver bli bättre på att ställa krav när det gäller upphandling, som är det absolut kraftfullaste styrmedlet en kommun har för att styra mot en mer hållbar utveckling.

ANNONS

Det gäller förstås alla kommuner och därför borde alla stärka upp kompetensen gällande upphandling. Det är bra att Varbergs kommun är medvetna om detta och förhoppningsvis kan man förfina sina metoder.

En viktig del i hållbarhetsarbetet är att minska klimatpåverkan från resor och transporter, där Varberg hittills lyckats ganska väl. En viktig del i detta är att Varbergs bostad erbjuder bilpooler i vissa områden. Det är elbilar som finns till förfogande och den enskilde slipper kostnader som inköp, försäkring och annat som en egen bil kostar.

Att vara med i en bilpool innebär att man bara betalar när man använder bilen, vilket förstås är mest ekonomiskt. Men många av oss har bil för bekvämlighetens skull och få vill ge avkall på det. Det är ju egentligen vansinne att ha en bil som står stilla merparten av tiden. Dessutom kräver bilar yta även som parkerade, ytor som det redan konkurreras om inne i en stad. Ska bilpooler bli attraktiva måste bilarna vara lätt tillgängliga. De stundtals utskällda elsparkcyklarna kan tjäna som modell för hur bekvämlighet kan se ut även när det gäller bilar. Det blir förstås en utmaning eftersom bilar är så mycket dyrare, men att lösa bekvämligheten är antagligen en nyckel för att få fler att äga bil tillsammans.

ANNONS

Varbergs kommun skulle också kunna visa större intresse för lokalt producerad biogas. Varbergs Energi importerar från gårdar i Danmark, vilket är som att gå över ån efter vatten. I grannkommunen Falkenberg finns en större anläggning som drivs av kommunen, drivmedelsbolaget ST1 och Gekås i samverkan. Där finns också Vessige biogas med några eldsjälar som driver en gasmack. Lars Paulson, en av de drivande, tilldelas för övrigt Centerpartiet Hallands miljöpris på miljödagen 5 juni. Varbergs kommun har en del att lära av Falkenberg i det fallet, se det som ett tips för att förbättra hållbarhetsmålen ytterligare.

ANNONS