Katarina Erlingson: Dags för Gekås bidra till att lösa vägproblemen?

Föga förvånande slår Gekås försäljningsrekord den här sommaren, även om den inte är slut än. Kombinationen dåligt väder och att många har sämre ekonomi på grund av inflationen är förstås bidragande faktorer.

Detta är en text från HN:s ledarredaktion. Ledarredaktionen arbetar självständigt men delar Centerpartiets ideologiska värderingar.

ANNONS
|

Gekås dragningskraft visade sig extra tydligt en regnig julidag strax efter löneutbetalning. Är det någon gång man inte ska åka till Gekås är det just då, det vet alla fastboende på flera mils avstånd. Men uppenbarligen inte alla frustrerade semesterfirare som saknar något att göra när det regnar. Det blev förstås trafikkaos och P4 Halland gick ut med varningar för långa köer runt Ullared flera gånger.

Köerna löstes så småningom upp, men har satt sina spår i form av ett antal insändare som handlar om trafiken till Gekås. Någon tyckte att Gekås skulle flytta, en annan att det behövdes en motorväg till Ullared, en tredje klagar på parkeringssituationen och att det är långt att gå till bilen med fullastade kundvagnar.

ANNONS

Att vägarna 153 och 154 är fullständigt underdimensionerade är solklart för de flesta, utom möjligen för Trafikverket. Åren går utan större åtgärder. Särskilt sträckan Ullared-Varberg är extra smal och har kraftiga kurvor på flera ställen.

Folk klagar, men kör till Ullared ändå. Kommunerna Falkenberg och Varberg gör halvhjärtade försök att påverka Trafikverket, åtminstone i samband med att planerna ska revideras. Region Halland är med och prioriterar bland de regionala vägarna. Först ska vägarna komma in i planen, men därefter tar det så förtvivlat lång tid innan åtgärderna kommer igång.

Det ska till exempel byggas stigningsfält längs Svartenbacken på väg 153. Det ska hållas samråd, vilket är gjort, därefter ska vägplanen granskas, vilket pågår. Inte förrän nästa höst kan vägplanen fastställas.

"Målet är att ha två lagakraftvunna vägplaner under 2025 för att börja bygga 2026 och slutligen släppa på trafik under senare delen av 2027." Så står det på Trafikverkets hemsida angående Svartenbacken.

Det är förstås ett komplicerat pussel, men är det verkligen inte möjligt att trimma tidplanen lite mer? Visst tar kontakter med markägare tid och visst måste upphandling av material och entreprenör ske på lagstadgat vis, men finns det ingen tidspress på Trafikverkets processer?

Det är kanske dags för huvudaktören i dramat att ge sig in i leken? Många stora företag driver på i olika samarbeten och visar sina goda ambitioner när det gäller samhället i stort och inte bara det egna företaget.

ANNONS

Gekås har en outtröttlig vilja att komma med nyheter varje år. Det är nya hotell, barer inne i varuhuset, ny parkering och så vidare. Det är kanske dags att styrelsen för Gekås funderar på vad de kan göra för att förbättra trafiksituationen i det lilla samhället, det är ju främst för Gekås människor dras till Ullared.

ANNONS