Nya regler ska förhindra bluffreor under reasäsonger framöver. Arkivbild.
Nya regler ska förhindra bluffreor under reasäsonger framöver. Arkivbild. Bild: Janerik Henriksson/TT

Bluffreornas tid inte förbi

Bluffresornas tid borde vara förbi när handlarna har nya regler att förhålla sig till under Black friday.
Men e-handlarna fortsätter att kringgå den nya lagen, visar undersökningar.

ANNONS
|

Sedan den första september gäller nya regler för handlarna då ändringar i prisinformationslagen trädde i kraft. Bredvid reapriset måste nu även varans lägsta pris de senaste 30 dagarna anges som jämförelse.

– Det gör man för att komma ifrån det här som man kallar för "fejkreor", säger Gustaf Danielsson, jurist på Konsumentverket.

Problem i hela EU

Lagändringen bygger på ett direktiv från EU och problemet med bluffreorna har uppmärksammats i många medlemsländer, säger Danielsson.

– Vi har också haft ärenden kring detta tidigare.

Förra året visade jämförelsesajten Pricerunners mätning att var fjärde rea på nätet under Black friday var falsk. Butikerna hade i tysthet höjt priset innan alla super-erbjudanden lades ut inför rean.

ANNONS

Enligt årets mätning på Singles day den 11 november verkar reabluffarna fortsätta.

"Under morgonen kan vi konstatera att andelen falska prissänkningar är lika stor i år som förra året", skev Pricerunner i ett pressmeddelande i anslutning till readagen.

Hoppas på effekt

På konsumentverket hoppas man att den nya lagstiftningen kommer att följas av handlarna.

– Jag hoppas att det ska ge effekt också nu under de här reaperioderna under hösten, säger Gustav Danielsson.

– Men är det så att vi ser att näringsidkare inte följer den här lagstiftningen, ja, då får vi ju starta tillsynsärenden från Konsumentverket, tillägger han.

Myndigheten har ingen statistik som kan visa på hur stort problemet med reafusket varit och det blir därför svårt att se hur stor lagändringens effekt blir i siffror.

– Det är någonting man får se i vår omvärldsbevakning inom våra områden, om det här kvarstår, säger Danielsson.

Höjda priser i oktober

Enligt jämförelsesajten Prisjakt ökade 38 procent av varorna inom svensk e-handel i pris under oktober månad. 15 procent av varorna ökade mer än tio procent i pris.

Under samma period förra året ökade 22 procent av varorna i pris inom e-handeln.

– Det är en ganska markant ökning. Sen är det inte ovanligt att butiker höjer priset inför november och reaperioderna, säger Oscar Hagman, produkt- och dataanalytiker på Prisjakt.

ANNONS

Den höga inflationen spelar såklart in då man ser till prisökningarna i oktober, säger Hagman. Handlarnas priser pressas och de måste därför höja priset mot kund.

– Samtidigt så är det väldigt många butiker som har det kämpigt, det kommer bli en väldigt avgörande tid för många butiker.

Den nya "rea-lagen" kan också påverka, säger han.

– Effekten kan bli att det jämförelsevis blir sämre priser de 30 dagarna inför den stora reaperioden för att butiker fortsatt vill visa upp stora rabattsatser.

Bluffrea på Singles day

Enligt Prisjakts Singles day-summering hade 10 procent av erbjudandena den 11 november smyghöjts i pris två veckor före 30-dagarsperioden som butikerna ska jämföra sina rabatter med.

Endast 15 procent av erbjudandena den dagen redovisade rätt jämförelsepris. I 85 procent av fallen kostade varan mindre eller lika mycket vid ett annat tillfälle de senaste 30 dagarna, enligt Prisjakt.

Bland de varor som visade ett korrekt jämförelsepris på Singles day var den genomsnittliga rabatten 6 procent.

Fakta: Nya rea-regler

Den första september i år lades en ny paragraf till i prisinformationslagen som syftar till att få bukt med de så kallade bluffreorna.

När en produkt ska prissänkas måste nu även det tidigare priset anges.

Jämförelsepriset ska vara det lägsta priset som näringsidkaren sålt produkten för de senaste 30 dagarna, före prissänkningen.

Om priset på produkten under denna period sänkts gradvis ska priset som gällde före den första prissänkningen anges.

Reglerna gäller inte för varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla, som livsmedel till exempel.

Källa: riksdagen.se, prisinformationslagen

ANNONS