Dröjande svar om ny station försenar bostäder

Var ska den nya järnvägsstationen i Värö byggas? Kommunen hade hoppats på beslut om det före sommaren men nu tyder mycket på att frågan hamnat i långbänk. Det går ut över hela Väröplaneringen.

ANNONS
|

Att det ska byggas en järnvägsstation i Väröbacka eller Limabacka är kommunen, Region Halland och Trafikverket överens om. Likaså att den ska stå klar att tas i bruk 2026.

Flera placeringar har utretts och sedan i vintras väntar kommunen på Trafikverkets respons på det alternativ som kommunen ser som mest attraktivt; en station i Limabacka strax norr om vägbron över gamla E6. Under vintern och våren väntade kommunen ivrigt på Trafikverkets respons på detta förslag.

Men kommunen har väntat förgäves. Förhoppningen att få ett beslut i kommunstyrelsen om placeringen före sommaren har grusats och inte heller nu i höst har kommunen fått de svar som krävs för kunna fatta beslut.

ANNONS

Stationen navet i hela Väröplaneringen

Problemet för kommunen är att den försöker planera hela Väröområdet i en ny fördjupad översiktsplan. Den nya stationen är central i den planeringen och utpekande av såväl tusentals bostäder, vägar, gång- och cykelvägar och verksamheter dröjer nu eftersom man inte kunnat sätta ner foten om var stationen ska byggas – i norr eller söder.

– Vi står och stampar. Vi kommer inte vidare i arbetet innan vi vet var nya stationen ska ligga. Den är ju själva hjärtat i utvecklingen i området, säger kommunalrådet Ann-Charlotte Stenkil (M).

Under sommaren har det framkommit att stationen kan omfattas av krav på bland annat stängsel mellan spåren och förbigångsspår. Kanske kommer den också att påverka närområdet så mycket att det krävs en järnvägsplan i stället för en vanlig detaljplan.

Skulle bygget ticka iväg uppåt 100 miljoner kronor måste stationen in i nationell plan och den avgörs av regeringen.

Inget glasklart svar att vänta

Läge för Väröfamiljerna att slå till på den där extra bilen? Stationen kanske dröjer? Nej, beskedet från såväl kommunen som Trafikverket är att avtalad tidsplan gäller.

– Vi försöker se möjligheter. Hur kan vi göra för att få stationen färdig till 2026? Det är så vi tänker, säger Jörgen Ryding, enhetschef för utredning på Trafikverket region väst.

ANNONS

När kommer ett svar från er om stationsläget?

– Det kanske inte blir ett skarpt svar utan snarare fråga om att visa vad det innebär att ha stationen i de olika lägena. Det är en diskussion vi för med kommunen, säger Jörgen Ryding som svarar så här när jag upprepar frågan:

– Jag kan inte säga så svart eller vitt att det är klart då eller då. Vi utreder olika aspekter som innebär olika kostnader.

Har du någon uppfattning om vad stationen kan komma att kosta?

– Det varierar mellan de olika alternativen men det är också för tidigt att säga i dagsläget.

Vill ha delad nota

Kommunledningens uppfattning är att stationsnotan ska delas mellan Region Halland, Trafikverket och kommunen. Men den saken är inte avgjord. I Alliansens budgetförslag 2021 och 2022–2025 är stationen kryssmarkerad – det vill säga en utgift som kommer, men oklart hur stor.

Ann-Charlotte Stenkil (M) säger att kommunen förväntar sig svar.

– Det är frustrerande. Det här hänger upp arbetet med den fördjupade översiktsplanen. Det här får följdverkningar. Vi har tydligt uttryckt att de måste komma med besked, för vi är avhängiga av det.

Vad ser du för hot och möjligheter mot och för en station i drift 2026?

ANNONS

– Hoten är ju att det aldrig är lätt att bygga infrastruktur. Bara en sådan sak som om det behövs en järnvägsplan eller inte. Och om den måste in i nationell plan. Vi ska också komma överens om medfinansieringen. Det är många frågor som måste komma på plats och den första är så klart var stationen ska byggas. Vi återvänder hela tiden till att Trafikverket måste sätta ner foten om var stationen kan byggas.

– Det som talar för är ju att tunnelbygget går enligt plan och att det står i vår överenskommelse att alla parter ska verka för ett tågstopp i Värö.

Hur mycket får den här stationen kosta Varbergs kommun?

– Det har jag inget svar på. Det kan jag inte säga. Vi vill förstås att Trafikverket tar så stor andel som möjligt. Den har kryss i vår budget så länge, säger Ann-Charlotte Stenkil.

LÄS MER:Nu utreds ett tredje läge för nya järnvägsstationen

ANNONS