Följ med ner i Varbergstunneln

Stora delar av Varbergs stad är avspärrad och i marken under oss sprängs enorma mängder berg bort. HN har besökt de båda arbetsområdena i centrum och Breared för att se hur långt arbetet med Varbergstunneln har kommit.

ANNONS
|

Varbergs största byggprojekt pågår just nu rakt under fötterna på oss. Hur långt arbetet med Varbergstunneln har kommit är det många invånare som är nyfikna på. När HN besöker arbetsområdet i Järnvägsparken kan vi promenera in i den sex meter breda tunnelmynningen som ska bli servicetunneln. Vi kommer 100 meter in i det kompakta mörkret under Varbergs stad innan det tar stopp.

– Nu har vi kommit så långt att vi befinner oss under fotoaffären (Varbergs foto på Västra Vallgatan reds anm). Snart går vi in i en intensivare fas eftersom vi ska börja öppna upp för spårtunneln här och då kommer sprängningarna att bli fler, säger Johan Asplund, blockchef för bergtunnel på Implenia.

ANNONS

Det är via de mindre tvärtunnlarna som arbetet med spårtunneln kan påbörjas. I centrum kommer alltså spårtunneln att öppnas ”från mitten och utåt” som Johan Asplund beskriver det.

– Det blir högre effektivitet när vi kan arbeta med de båda tunnlarna parallellt, säger han.

Varje sprängsalva följs upp

Inne i tunneln går det inte att se det faktiska berget eftersom väggarna är belagda med sprutbetong som stabiliserar ytorna. Just när HN är på besök arbetar fem personer med att täta en del av berget mot läckage - ett jobb som tar drygt ett dygn. Därefter är det dags för nästa sprängning.

– Vi spränger på vardagar mellan klockan 07.00 och 22.00 och normalt är en sprängning nio sekunder lång. Vi följer upp varje sprängsalva och kontrollerar den mot mätvärdena. På så sätt kan vi se om vi ligger nära gränsen eller om vi kan spränga mer nästa gång, säger Johan Asplund.

De många sprängningarna är en stor snackis bland varbergarna - främst bland boende i centrum och på Breared. Eftersom arbetet nu sker under jord skickas det inte längre varningssignaler innan en sprängning på grund av att det inte finns risk att det befinner sig människor i närheten. Sprängningarna i sig kan upplevas olika berättar Johan Asplund.

ANNONS

– Det beror på hur långt ifrån man befinner sig och i vilken typ av hus man bor. Vid en sprängning så är det främst ljudet man hör och luftstötvågorna man känner - inte vibrationerna under mark. Det är luftstötvågorna som till exempelvis gör att man upplever att fönstren skakar.

1,5 miljon ton berg ska fraktas bort

I centrum står snart Implenia inför den mest kritiska delen av arbetet när de ska börja spränga under stadskärnan. Det innebär att de måste förstärka upp berget ännu mer vilket gör att arbetet kommer gå långsammare fram. Men förflyttar vi oss lite längre söderut till tunnelmynningen på Breared fortskrider arbetet snabbare.

Här har ett 77 000 kvadratmeter stort område spärrats av. Hittills har Implenia sprängt knappt 70 meter för servicetunneln och fem meter för spårtunneln. Varbergaren Peter Claesson är Implenias områdeschef för arbetena i södra Varberg.

– Det är väldigt statisk hantering vi sysslar med här och stora volymer vi ska hantera - allt som allt ska vi frakta bort 1,5 miljon ton berg och jordmassor. Varje omrotation i arbetsgången skapar ofantliga kostnader så det vill vi undvika, säger han.

Utanför avspärrningarna på Breared har trafiken på Österleden omdirigerats och arbetet med att bygga en järnvägsbro över vägen påbörjats. Så småningom ska en mindre bro byggas över en väg i höjd med Vareborg. För Peter Claesson är tunnelbygget ett drömprojekt.

ANNONS

– Det är skitspännande. Jag har drömt om ett sådant här scenario i hela mitt karriärverksamma liv, att bygga ett sådant här monument till landmärke på hemmaplan. Jag var avundsjuk på dem som fick bygga E6 utanför Varberg. Sådana här projekt har stor inverkan i människors liv och vardag och jag är stolt över att få ha varit en del av det.

⁕ Fotnot: Tunnelarbetet under jord har inte påverkats av händelserna med sprickorna i stationshuset som upptäcktes den 24 september.

LÄS MER:Dags för borrning - ny fas för tunnelbygget

ANNONS