Mataffär vid Lindhovsrondellen lär dröja

Hundratals bostäder växer fram norr om stan. Trots det och trots tummen upp från politikerna går det inte att bygga en mataffär vid Lindhovsrondellen i närtid. Eller?

ANNONS
|

2014 bad bröderna Nils Thalin och Karl Nilsson kommunen om en detaljplan för att kunna välkomna en mataffär på sin mark strax nordöst om Lindhovsrondellen. Ansökan fick nobben.

2019 gjorde bröderna ett nytt försök. Tjänstemännen på stadsbyggnadskontoret sa nej, med hänvisning till översiktsplanens och den fördjupade översiktsplanens skrivningar om att detta ska vara jordbruksmark.

Utredning: Lindhovsrondellen bra plats för ny mataffär

Men byggnadsnämnden ville inte släppa ärendet utan bad kommunledningen om råd. Den var positiv till en affär, och kommunstyrelsens arbetsutskott beställde en utredning om möjlig handel i norra stadsområdet. Den är nu klar.

Utredningen säger att Lindhovsrondellen är en mycket lämplig plats för en ny stor mataffär.

ANNONS

Men! Översiktsplanerna säger jordbruksmark. (Kända fakta redan för sex år sedan.)

Och! Därutöver blir det svårt att skapa en bra trafiklösning för affären med vägar och gång- och cykelvägar innan den nya planskilda korsningen mellan Pilgatan (vägen mellan Lindhovsrondellen och Trönninge) och Viskadalsbanan är på plats, vilket enligt utredningen kan ske tidigast 2027.

Hundratals bostäder men ingen affär

Låt oss här ta en paus och se vad som skett parallellt med den här processen:

Planprogrammet för minst 900 bostäder i Trönninge vann laga kraft 2017.

Därutöver har detaljplaner för minst 370 nya bostäder klubbats, i Trönninge, Trönningenäs och Bläshammar.

Det byggs alltså för fullt men frågan om var nybyggarna ska köpa sin mat besvaras rimligtvis fortfarande med "i stan". Vägen dit? Ansträngda Lassabackarondellen.

Någon stor matvarubutik är inte inritad i någon av planerna – trots upprepade skrivningar i dem om att fler bostäder ger ett bättre underlag för service.

Stenkil efterklok

Den fördjupade översiktsplanen för Trönninge från 2010 skriver att befolkningsökningen bör ge underlag för "en livsmedelsbutik eller annan närservice såsom filmuthyrning, restaurang/pub eller en mindre närbutik centralt i området". När hyrde du en film senast?

Hur kan alla dessa bostäder poppa upp utan att kommunen krattat bättre för en affär?

– Texten du läser upp om filmuthyrningen säger ju att det hinner hända väldigt mycket inom samhällsbyggnadsområdet på tio år, säger kommunalrådet Ann-Charlotte Stenkil (M). Nu har antalet bostäder ökat och vi har sagt att nästa affärsetablering bör ske i det här området. Men det var inte så konkret utpekat tidigare. Det hade så klart underlättat om det hade gjorts.

ANNONS

När bröderna Thalin och Nilsson lämnade in sin första ansökan 2014 var arbetet med planprogrammet för södra Trönninge i full gång. Men ansökan kopplades aldrig ihop med den planeringen.

Anledningen enligt Ann-Charlotte Stenkil var planprogrammets gränser, och att FÖP:en som styr brödernas mark sa "jordbruksmark".

Väg ja – affär nej

Om affären tagits in i planprogrammet hade kommunen trotsat sin egen fördjupade översiktsplan (FÖP).

Värt att notera är dock att kommunen faktiskt lät planprogrammet trotsa FÖP:en vad gällde antal bostäder i området – fler i planprogrammet än i FÖP:en – samt förlängningen av Österleden. Vägdragning avfärdades i FÖP:en mot bakgrund av de stora ingreppen i miljön som vägen skulle innebära. Och Trönningeskolan hann både få en detaljplan och byggas innan planprogrammet var på plats.

Kommunen kunde alltså trotsa sin egen FÖP när det kom till en väg och bostadsproduktion. Men den kunde inte göra det när det kom till att låta bygga en affär. Varför?

– Ska jag sammanfatta så satt det hårt inne att få planprogrammet för Trönninge på plats. Miljöpartiet och Liberalerna ville inte ha någon förlängning av Österleden. Vi hade fullt fokus på trafiklösningarna och bostäderna. Det var viktigt att vi kom fram med planeringen för de delarna, säger Ann-Charlotte Stenkil (M).

– Det hade varit bra om affären kommit med men vi mäktade väl helt enkelt inte med att utöka planprogrammet. Vägen och bostäderna tog så mycket tid och energi. Med facit i hand hade det så klart varit bra om vi fått med det där markområdet från början.

ANNONS

Jana Nilsson (S): ”Det kommer inte fungera”

Kommunstyrelsens arbetsutskott har nu hur som helst skickat ärendet om en affär vid Lindhovsrondellen till byggnadsnämnden med budskapet att man gillar idén men att affären blir svår att få till innan en ny översiktsplan eller i alla fall fördjupad översiktsplan är på plats.

– Vi får se om vi i byggnadsnämnden låter brödernas ansökan vila eller om vi avslår den och de får komma igen senare, säger Christian Persson (C), byggnadsnämndens ordförande.

Kommunalrådet Jana Nilsson (S) säger att han vill trycka på för en snabb lösning – om så med en tillfällig cykelbana och parallellt arbete med detaljplan och översiktsplaner:

– Ska vi vänta med en livsmedelsaffär tills vi byggt en planskild korsning för att det krävs en cykelväg? Det går ju inte. Det kommer inte fungera. Med alla dessa bostäder kommer trycket in mot Varberg bli enormt.

– Vi är alla positiva till etableringen, men vi måste ta detta i rätt ordning, säger Ann-Charlotte Stenkil.

Thalin: Ta strid med länsstyrelsen

Nils Thalin säger att han och hans bror som markägare inte har någon brådska, men att han varje vecka får frågor från boende i området om när affären kan komma att bli klar.

– Jag tycker att kommunen kunde försöka ta en strid med länsstyrelsen för att försöka få till en detaljplan innan översiktsplanen är klar. Det känns ju som att det kan komma att ta sju, åtta år innan affären kan vara på plats. Jag tror att det kommer bli väldigt tufft om man ska vänta så länge, med tanke på trafiken och attraktionen och servicen för dem som kommer att bo här.

ANNONS

LÄS MER:Han vill se satsning på cykelväg längs Pilgatan i Trönninge

LÄS MER:Mataffär vid Lindhov får stöd från toppolitiker

LÄS MER:MP föreslår kommunalt reservat

LÄS MER:Naturskyddsföreningen hoppas på reservat vid Himleån

LÄS MER:Splittrat stöd för förslag om Himleånreservat

LÄS MER:Första bostäderna ska planeras i ny stadsdel

LÄS MER:Derome: Vatten, grönska och trä ska ge bykänsla i Göinge by

ANNONS