Så har appen ”A day in Halland” fungerat

Appen ”A day in Halland” har fått stort genomslag och använts flitigt. En succé säger Visit Halland. Men dess effekter är svåra att mäta.

ANNONS
LocationHalland||

Region Hallands app ”A day in Halland” har laddats ned 55 000 gånger. I och med det uppskattar Jonas Olsson, chef över regionens besöksnäringsavdelning Visit Halland, att de nått omkring 150 000 personer.

– Vi har verkligen lyckats sprida information till besökare och hallänningar om läget med corona och var det är trängsel, säger Jonas Olsson.

Han berättar att Visit Halland är nöjda med hur appen har tagits emot och den effekt den har uppnått. Över trehundra artiklar har skrivits om appen och Olsson säger också att de fått mycket positiva reaktioner från användarna. I snitt använder varje användare appen sex gånger.

ANNONS

– Det känns som att den har varit en succé, säger han.

Inget nystartat projekt

Appen har varit under utveckling sedan 2018. På grund av coronapandemin sköts det till mer medel och resurser för att skynda på processen.

– Kommunerna har gjort ett jättejobb med att fylla appen med innehåll om alla besöksmål som finns i Halland, säger Jonas Olsson.

Att ta fram appen har kostat mellan 200 000 och 250 000 kronor. Upp till det har Visit Halland lanserat en omfattande marknadsföringskampanj som har kostat 400 000 kronor.

Har det varit värt investeringen?

– Absolut. Det är en bra investering i år och för framtiden. Vi har skapat en attraktiv produkt för att nå ut med information om covid-19 och hur du upplever Halland på bästa sätt som väldigt många har använt.

Svårt att mäta resultatet

Förutom en digert utbud av information om badplatser, utflyktsmål, restauranger och mycket annat så har appen även haft ett annat syfte. Nämligen att skicka ut push-notiser om det finns risk för trängsel. Ett tjugotal sådana notiser har skickats ut under sommaren. Framförallt handlade de om trängsel på några av länets större stränder.

– Vi har skickat ut ett antal specifika uppmaningar, men också några generella där vi påminner folk om att hålla avstånd och följa rekommendationerna, säger Jonas Olsson.

ANNONS

Har ni kunnat se någon mätbar effekt av dessa push-notiser?

– Nej, det är jättesvårt att mäta. Men vår känsla är att människor har tagit ansvar. Turismhalland har varit förberedda på den anstormning som kom och även om det har varit mycket folk så har det skett på ett ansvarsfullt sätt.

Appens liv kommer nu att fortsätta. Enkäter till användarna är på gång och intervjuer med företagare är också med i planen.

– Förhoppningsvis kan den få en höstskrud inom kort, säger Jonas Olsson.

Fakta: Topp 5 mest besökta sida i appen

1. Strömma Farmlodge, Varberg

2. Virsehat, Halmstad

3. Yngeredsforsen, Falkenberg

4. Öströ Fårfarm, Varberg

5. Patriks Prylar, Halmstad

ANNONS