44 elever deltog i sommarskolan i Falkenberg i år.
44 elever deltog i sommarskolan i Falkenberg i år. Bild: Jerry Lövberg

Högt tryck på sommarskolan efter coronavåren

Mer än dubbelt så många elever deltog i sommarlovsundervisningen i år jämfört med förra året.
– Det är sannolikt att det har att göra med pandemin, säger Charlotte Johansson på barn- och utvecklingsförvaltningen i Falkenberg.

ANNONS
|

Vid skolårets slut var det fler elever än vanligt som inte hade lyckats uppnå sina betygsmål, och därför behövde komma tillbaka till skolan på sommarlovet. Totalt deltog 44 elever i årets sommarskola, vilket är en dryg fördubbling från förra året då 21 elever deltog.

Charlotte Johansson på barn- och utvecklingsförvaltningen i Falkenberg säger att coronapandemin förmodligen är en av anledningarna.

– Trots att grundskolan har haft ordinarie undervisning under våren har det varit större frånvaro i skolan precis som i samhället i övrigt. Elever har stannat hemma i högre utsträckning än de gör under vanliga år, vilket så klart påverkar betygen. Är man inte på plats i skolan är det ju svårt att hänga med i undervisningen.

ANNONS

Störst svårigheter i matematik och svenska som andraspråk

Sommarskolan riktar sig främst till elever som riskerar att inte få behörighet att komma in på gymnasiet. För att få det måste man vara godkänd i matematik, svenska eller svenska som andraspråk, engelska och minst fem andra ämnen.

– Vi har haft fem lärare som arbetat heltid med eleverna. Dels med gemensamma genomgångar men också utifrån individuella mål. Men det har hela tiden varit lektioner. Man har inte blivit tilldelad någon uppgift och fått gå och sätta sig någonstans, utan det har varit lett av lärare hela dagarna.

De ämnen som flest elever riskerar att bli underkända i är matematik och svenska som andraspråk.

– Det är de två ämnena som framförallt utkristalliserat sig, och de är ju extra prioriterade områden även utanför pandemin. Sen har det varit ett antal elever som behövt extra hjälp med engelska och svenska också, säger Charlotte Johansson.

Har eleverna som deltagit uppnått sina mål?

– Generellt så kan man inte säga att de har det, tyvärr. Det är många elever som har en bra bit kvar, men det har skett framsteg. Det är svårt att ta igen allt man ligger efter med under de här två veckorna. Det är ett mer långsiktigt arbete.

ANNONS
ANNONS