Svar
till ”Två pensionärer 75+”
Det är bara beklaga att våra gamla och svaga drabbas av Vivabs dåliga service.
Renhållningslagen stipulerar att kommunerna har ansvar för att samla in och forsla medborgarnas hushållsavfall till återvinningsanläggningar. Det är ett krav och en uppgift som tilldelas i form av ett monopol. Det existerar ingen konkurrens. Kunderna kan inte vända sig till någon annan avfallshanterare eftersom monopolet gäller varje kommuns område. Och man bor ju där man bor…
Renhållningslagen lämnar inga öppningar för att kommunen ska komma undan ansvaret för att hämta hushållsavfall. Monopolet förpliktigar.
Nu har väl snart varenda svensk noterat att den offentliga sektorns service till medborgarna har blivit allt sämre. Man kan kanske inte säga att Vivab är värst i klassen men de är sannerligen inte så långt från förstaplatsen.
Nu har alltså Vivab fått för sig att det har blivit olämpligt att backa sopbilar. Detta utan att de verkar ägna en enda tanke åt vad det blir för konsekvenser för kunderna när de säger åt dem att de ska rulla sina soptunnor långa sträckor. Detta för att personalen hos sophämtarna inte får köra sina bilar ända till varje kunds tomtgräns.
Detta är ett helt eget beslut av Vivab, uppenbarligen efter påtryckning från sin entreprenör för sophämtning. Tyvärr för Vivab så finns det inte någon författning hos Arbetsmiljöverket som de kan luta sig emot. Det här är ett helt lokalt beslut.
Så vad ska man göra nu då? Jo, Vivab måste bli kundvänliga och kreativa. De bör sätta sig i en stimulerande lokal där de kan kasta fram ett antal kreativa förslag på lösningar. Alltifrån att rakt av bli bättre på kundservice till att skaffa andra fordon med bättre framkomlighet och bättre teknisk utrustning. Eller så bjuder man helt enkelt kunderna på ett gratis gångtillägg. Det är väl egentligen det enklaste beslutet.
Vill man så går det! Och som ett känt sportklädesföretag har sagt: ”Just do it!”
En som stöttar de gamla och sjuka