Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Även om det södra stationsläget kostar lite mer, så menar vi att det är väl investerade pengar i ett växande område, skriver Christofer Bergenblock (C), Ann-Charlotte Stenkil (M), Tobias Carlsson (L) och Morgan Börjesson (KD).
Även om det södra stationsläget kostar lite mer, så menar vi att det är väl investerade pengar i ett växande område, skriver Christofer Bergenblock (C), Ann-Charlotte Stenkil (M), Tobias Carlsson (L) och Morgan Börjesson (KD).

Viktigt steg på väg mot station i Värö

Genom en etablering i det södra läget – där väg 850 passerar över järnvägen – ges bäst möjligheter till den fortsatta samhällsutvecklingen genom att Limabacka och Väröbacka kan växa ihop naturligt, skriver Ann-Charlotte Stenkil (M), Christofer Bergenblock (C), Tobias Carlsson (L) och Morgan Börjesson (KD).

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Värö. Ännu ett viktigt steg har nu tagits i arbetet med ett järnvägsstopp i Värö genom att vi nu valt att gå vidare med en etablering i det södra stationsläget. Alliansen har hela tiden sett en rad fördelar med det södra läget framför det norra, men såväl de järnvägstekniska som de samhällsmässiga förutsättningarna har behövt utredas inför beslut. Nu är vi dock framme vid beslut vilket kommer att tas slutgiltigt av kommunfullmäktige den 14 december.

Genom en etablering i det södra läget – där väg 850 passerar över järnvägen – ges bäst möjligheter till den fortsatta samhällsutvecklingen genom att Limabacka och Väröbacka kan växa ihop naturligt. Exakt hur bostadsutbyggnaden ska se ut kommer att visa sig i den nya fördjupade översiktsplanen som håller på att tas fram och där arbetet nu kan ta ordentlig fart igen. På sikt ser vi en väldigt omfattande nybyggnation i området.

Vidare så är förutsättningarna kring infrastrukturen betydligt bättre i det södra läget än det norra. Eftersom stationen hamnar i korset mellan väg 845 och väg 850 blir det enkelt att ta sig dit både ifrån Bua och Veddige, liksom ifrån norr och söder. Därmed undviks också ytterligare trafik inne i samhället vilket annars hade blivit följden.

Nu hoppas vi att alla inte tar sig med bil till den nya stationen utan att det blir minst lika attraktivt att ta bussen eller cykeln. Förutom befintlig busstrafik ser vi att det bör etableras en linje som går mellan Bua, Väröbacka och Veddige utan att passera centrum. Vidare så jobbar vi med cykelvägarna för att göra det mer attraktivt att ta cykeln. Cykelvägen mellan Bua och Limabacka är precis färdigbyggd och cykelvägen mellan Veddige och Väröbacka ligger i plan.

En etablering i det södra läget innebär också att vi sparar värdefull jordbruksmark som annars hade behövt tas i anspråk. Vi ser hellre att jordbruksmarken används till mat- och foderproduktion än till stationsbygge. Därför är vi också väldigt nöjda med att det visade sig vara järnvägstekniskt möjligt att bygga i det södra läget.

Även om det södra stationsläget kostar lite mer, så menar vi att det är väl investerade pengar i ett växande område. Satsningen kommer bidra till ett mer hållbart resande genom inpendling till de stora arbetsplatserna i Värö och utpendling till angränsande städer för studier eller arbete. Det är bra både för människorna och miljön.

Ifrån Alliansens sida har det varit viktigt att driva på arbetet för en stationsetablering i Värö och målet är fortfarande att stationen ska tas i drift under slutet av 2026. Vi vet att det är en lång väg kvar tills dess, men det är också många steg kvar på vägen. För oss är det viktigt att hela kommunen växer och utvecklas vilket stationen i Värö i högsta grad kommer bidra till.

Ann-Charlotte Stenkil (M)

Christofer Bergenblock (C)

Tobias Carlsson (L)

Morgan Börjesson (KD)