Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Hallandstrafiken, buss, varberg
Hallandstrafiken, buss, varberg

Vi ska lösa problemet med busstider för gymnasieelever från Bua

Hallandstrafiken svarar på Buas Framtids insändare.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på "Ogynnsamma busstider för gymnasieungdomar i Bua"

Ytterst handlar detta om de nya tågtiderna på Västkustbanan, som Trafikverket beslutat om. I samband med att den nya tågtidtabellen infördes, gjordes justeringar även i bussarnas tidtabeller, för att bussarna skulle passa till tågens tider.

Den nya tågtidtabellen har därmed tyvärr även fått negativa effekter för bland annat gymnasieungdomarna i Bua. Vi har sedan tidtabellsskiftet följt resandeströmmarna och har nu ett tillräckligt komplett underlag för hur resandet faktiskt ser ut, linje för linje, avgång för avgång. Vi ser att studieresandet blivit lidande med sämre passning till gymnasiets tider. Det är tydligt och det ska vi förstås förändra.

Våra trafikutvecklare sitter med frågan nu och målet är att lösa detta bekymmer med en bättre passning till gymnasiets tider och det redan någon gång efter påsk. Eventuellt snabbare än så. April låter långt bort men att få hela tidtabellen att fungera är en komplex operation som kräver en genomlysning av inte bara busslinjen det berör. En förändring i tidtabellen för en busslinje påverkar även andra linjer och andra linjers tider, eftersom både fordonens och förarnas scheman ska hänga med i alla förändringar. Så vi behöver lite tid för att få det rätt så det blir en bra och hållbar lösning. Till dess så får vi hänvisa till de avgångar som finns idag.

Lite fakta är att ingen avgång försvunnit, men tiderna för enskilda avgångar har justerats mer än vanligt den här gången. Turutbudet är exakt det samma som tidigare. Att sätta in en ny avgång kräver ytterligare ett fordon och det är en mycket omfattande process som tar lång tid att genomföra. Det är inget alternativ, för vi vill ha snabbare förändringar än så! I vissa fall behövs inga ytterligare fordon och då kan vi skapa en förändring snabbare vilket vi redan har gjort i Varbergs stadstrafik med fler avgångar på tidig morgon.

När det gäller säkerheten ombord så är den alltid högst prioriterad. Det finns tydliga lagar och regler för vad som gäller ombord på bussen. Regionbussarna är godkända enligt svensk och EU-lag, att köras med både sittande och stående passagerare. Hur många som får åka stående finns angivet i bussen. Sittande passagerare har ett eget ansvar att använda bälte när det finns det ombord. Det yttersta ansvaret för säkerheten ombord har föraren. Den är hon eller han som har både ansvar och befogenhet att köra bussen efter de regler och lagar som gäller.

Peter Gyllander

presschef

Hallandstrafiken AB