Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Att flytta över persontrafik och gods från väg till järnväg är något av det mest hållbara man kan göra, skriver Ann-Charlotte Stenkil (M). Bild: Dick Gillberg
Att flytta över persontrafik och gods från väg till järnväg är något av det mest hållbara man kan göra, skriver Ann-Charlotte Stenkil (M). Bild: Dick Gillberg

Vi jobbar målmedvetet med vårt hållbarhetsarbete

Läs vårt hållbarhetsbokslut.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på "Hur går det med Varbergs hållbarhetsarbete?"

Varberg växer och det händer mycket, men växtvärk har vi inte. Varberg är attraktivt – hit vill många flytta.

Din fråga är stor och omfattande och går inte att besvara på en insändarsida. Läs vårt hållbarhetsbokslut för 2020. (Varberg.se.) Det är kommunens första hållbarhetsbokslut. Där kan man läsa om vårt arbete – även i våra bolag. Bokslutet är indelat under tre rubriker ”Livskraftiga ekosystem” (ekologiskt), Hållbar resursanvändning (ekonomiskt) och ”Välmående samhälle”(socialt). Som du kanske vet - det krävs hållbarhet i samtliga tre dimensioner.

Det är en bra redovisning som bygger på Agenda 2030. Vi jobbar målmedvetet för förbättringar. Vi har ett ”hållbarhetsråd” som analyserar och föreslår viktiga åtgärder. Självklart finns det områden att förbättra.

Dina övriga synpunkter vill jag kort kommentera: Ja, det är viktigt att vara rädd om jordbruksmarken. Det är vår ”Översiktsplan” (antogs 2010) – som reglerar på vilken mark man får bygga. Arbete med en ny Översiktsplan pågår och skall vara klar om två år. Synen på jordbruksmark är helt annan nu än vad den var för 10-15 år sedan. För att inte breda ut sig över ”jungfrulig jordbruksmark” behöver vi förtäta bebyggelsen – dvs ibland gå upp på höjden- ja kanske någon enstaka gång över 10 våningar. Det är hållbart.

Du förfasar dig över tunneln. Att flytta över persontrafik och gods från väg till järnväg är något av det mest hållbara man kan göra.

Vår simhall på Håsten var utsliten och det var inte hållbart att renovera den. Den nya är byggd med ny hållbar teknik.

Veddige simhall behöver åtgärdas. Vad som behöver göras får vi snart veta i den undersökning som görs. Därefter får vi ett bra underlag för ett väl underbyggt beslut.

Du utgår ifrån att transporter är lika med koldioxidutsläpp. Låt oss jobba för en fossilfri fordonsflotta – det hör till människans natur att resa och se sig om.

Ann-Charlotte Stenkil (M)

kommunstyrelsens ordförande