Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Lektion. På vår skola har vi ca 20 elever med en lärare i varje klass i åk 1-3. Bild: Anders Wiklund/TT

Vi har stora behov på lågstadiet

Varför satsa på co-teaching bara i åk 4-6?

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Med stigande förvåning läser vi reklamskriften UTB FBG där vi kan läsa om co-teaching på Hjortsbergsskolan i en åk 5. Där är det två lärare som arbetar tillsammans i ett klassrum med 20 elever.

På vår skola har vi ca 20 elever med en lärare i varje klass i åk 1-3. Vi är helt själva i våra klassrum med våra elever utom ca 2 lektioner/vecka. På lågstadiet görs det kartläggningar och nationella prov där klassläraren under vissa uppgifter skall sitta själv med en elev vilket är väldigt tids- och resurskrävande. Under de sista åren har vi på lågstadiet dessutom haft kraftiga nedskärningar trots lågstadiesatsning från staten.

I åk 1-3 skall en lärare själv fixa läs- och skrivinlärning och mattelaborationer med alla elever i en inlärningsfas där varje elev behöver individuell hjälp. Detta utgör en enorm stress för oss lärare som vill hinna med alla elever.

Varför satsar kommunen på co-teaching bara i åk 4-6 när vi har så stora behov på lågstadiet? Varför inte satsa redan i lågstadiet så man slipper kunskapsluckor på eleverna i de högre stadierna?

Tre trötta lågstadielärare