Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Stena Line färjan Varberg Bild: Annika Karlbom

Vi erbjöd Stena att vara kvar med färjan i Varberg

De tackade nej.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar på ”Vad blir nästa utförsäljning”.

Att öppna upp hamnområdet – som i dag är inhägnat – för allmänheten och bygga Västerport på detta mycket centrumnära läge har varit bestämt under många år. Det hänger nära ihop med tunnelbygget – vilket beslutats om för mer än 25 år sedan. Det är mycket hållbart att ta hand om massorna från tunnelbygget för att höja markområdena i såväl Farehamnen som i Västerport. Att industrihamnen – liksom färjeterminalen - skulle flytta sina verksamheter till Farehamnen – har varit en förutsättning för att tillgängliggöra hela området länge och givetvis diskuterats med Stena.

Jag vill understryka att Stena erbjöds flytta med sin verksamhet till Farehamnen. De erbjöds alternativa upplägg. Antingen att de själva skulle investera i sin färjespecifika anläggning eller att Varbergs kommun investerade och tecknade hyresavtal på exempelvis 15 år. Att göra stora investeringar med skattebetalarnas pengar utan att säkra upp investeringen gentemot affärsdrivande bolag skulle inte vara försvarbart.

Stena har i Halmstad valt samma upplägg som vi erbjöd – dvs flerårigt hyreskontrakt.

Färjan har tidigare varit i Halmstad under många år, senast tillfälligt för något år sedan när Stena Nautica var på varv. Tydligen har det fungerat bra även där. Vad jag förstår så var anpassningarna i Halmstad betydligt mindre än att bygga en ny anläggning i Varberg. Stena har gjort en affärsmässig bedömning. Av den anledningen tackade de nej till vårt erbjudande.

Ann-Charlotte Stenkil (M)

Kommunstyrelsens ordförande

LÄS MER: Halmstad gör sig redo för färjans återkomst