Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

STOCKHOLM 20200925Adam Holmlund från företaget Tekniska Lösningar monterar laddare till elbilar på väggen till Stockholm Stads Fastighetskontor.Foto Janerik Henriksson / TT kod 10010 Bild: Janerik Henriksson/TT
STOCKHOLM 20200925Adam Holmlund från företaget Tekniska Lösningar monterar laddare till elbilar på väggen till Stockholm Stads Fastighetskontor.Foto Janerik Henriksson / TT kod 10010 Bild: Janerik Henriksson/TT

Vem vill byta till sig ett gammalt batteri?

Inte så smidigt att byta något som väger 500 kg.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på "Batteribyten kunde vara framtiden för elbilar

Förslaget till batteribyten enligt insändaren måste vara illa genomtänkt.

Hur byter man smidigt ett elbilsbatteri som väger runt 500 kg? (Teslas 85 kWh batteri väger ca 540 kg). Med tanke på batterilivslängden är begränsad så är det väl ingen som vill byta ett relativt nytt batteri till något man inte har aning om ålder på. Elbilsbatteriet är dessutom en mycket stor kostnad när det är dags för byte. Att standardisera storleken är dock en god tanke. Kanske fem olika storlekar skulle räcka men det tvivlar jag på med tanke på antalet bilmodeller och märken.

Elsa 70+