Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Pandemin förstärker och exponerar redan grundläggande arbetsmiljöproblem, skriver insändarskribenten. Bild: JESSICA GOW / TT
Pandemin förstärker och exponerar redan grundläggande arbetsmiljöproblem, skriver insändarskribenten. Bild: JESSICA GOW / TT

Vem tar på allvar ansvar för stress och psykisk ohälsa bland skolpersonal?

Pandemin förstärker och exponerar redan grundläggande arbetsmiljöproblem.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på ”Vem tar ansvar för att minska risken för smitta i skolan?

Förstår att sjukvården har ett oerhört pressat läge. Håller med Daniel angående märkligheten i att man inte hittat hållbara lösningar...

I över ett år har kommunen haft möjlighet att förbättra arbetsmiljöansvaret gällande smittläget i förskola/skola. I olika föreskrifter föreligger ”fina” yttranden om hur spridningen ska hejdas. Fungerar då dessa i praktiken?

Pandemin förstärker och exponerar redan grundläggande arbetsmiljöproblem. Vi ser, hör och läser gång efter annan hur den bristande arbetsmiljön gör lärare sjuka. Att den psykosociala arbetsmiljön är den största orsaken till sjukskrivning. Ordet stresstålighet är bara förnamnet i denna miljö!

Med kort varsel har man flertalet gånger försökt ”förnya” skolan vilket olyckligtvis fått flera negativa konsekvenser. Däribland ökat inflytande i undervisningen från en rad olika håll. Vad innebär då det? Jo, plötsligt är vem som helst ”besserwisser-lärare” och proffs på hur undervisning ska gå till. Den ansvarige läraren ska bara vara tyst och ”pleasa”.

Efter fyra till fem års högskolestudier borde väl förtroendet för klasslärarens kunskaper vara självklar! Inte ska väl läraryrket ha så låg status att pedagoger får stå till svars inför t ex vårdnadshavare?

Dessutom har förstelärarsystemet lett till subkulturer, ökade klyftor samt tysthetskulturer. Detta även med ett underliggande budskap om att övriga lärare, om än med många års erfarenhet, inte är tillräckligt professionella (syns även i lönekuvertet). Vem tror på fullt allvar att detta system bättrar på den lärarbrist som redan råder?

Många lärare arbetar mycket hårt men får knappt ett tack. Tyvärr tycks inte ens överordnade se det som många lärare i själva verket gör. Inte ens under rådande pandemi! Kämpande pedagoger får väl helt enkelt ”klappa sig själva på axeln”.

Whistelblowern