Kommunerna Falkenberg och Halmstad har under lång tid varit väldigt tydliga med att man inte vill se fler stopp mot Göteborg, skriver debattören.
Kommunerna Falkenberg och Halmstad har under lång tid varit väldigt tydliga med att man inte vill se fler stopp mot Göteborg, skriver debattören. Bild: Jari Välitalo

Varje stopp ökar restiden för tågen

Jag utesluter inte att det i framtiden kan bli fler stationer men man bör nog vara försiktig med att ställa ut visioner om att det kan ske i närtid, skriver Gösta Bergenheim (M).

ANNONS
LocationHalland||

C har inför valet angett att man vill verka för en tågstation i Tvååker, vid Moarna. Här är några kommentarer.

Att ha visioner hör till politiken men just denna känns tveksam, åtminstone i det perspektiv vi ser nu. För ungefär 20 år sedan startade Öresundstågtrafiken i Sydsverige med Skåne, Västra Götaland, Halland, Kronoberg, Kalmar och Blekinge som ägare. Successivt har det för Hallands del varit en stor framgång med god resandeutveckling. Trafikeringen bygger på storregional tågtrafik med snabba resor med få stopp, normalt ett per kommun. För några år sedan sattes kompletterande Ö-tågtrafik in från Halmstad. Något senare startades ”Hallandstågen” från Varberg, som också utgör ett komplement, som på sikt avses att via Västlänken i Göteborg också trafikera norrut. Inriktningen för regionens del är att detta tågsystem med en färdig tunnel i Varberg skall kunna bli ett viktigt komplement i Halland med möjlighet till något fler stopp. Åsa har redan ett stopp för tågen som bara trafikerar Halland och så småningom blir Väröbacka aktuell för det.

ANNONS

Frågan om trafikeringen i Halland ligger på regional nivå och förutsättningarna för trafiken beslutas av Trafikverket. Kvalitén på ett tågsystem ligger i hög grad på konkurrenskraften i förhållande till andra trafikslag, oftast bilen. Restid, turtäthet och robusthet är viktiga parametrar. Varje stopp ökar restiden och minskar konkurrenskraften på systemet. Kommunerna Falkenberg och Halmstad har under lång tid varit väldigt tydliga med att man inte vill se fler stopp mot Göteborg. Nu senast i remissen om trafikplanen för 2023. Trafikförsörjningsprogrammet, som ett enigt regionfullmäktige beslutat om, anger förutsättningarna för eventuella framtida stopp och där framgår tydligt att ”robustheten och pålitligheten i dagens tågtrafik inte får påverkas” och ”att restiden värnas”.

En annan faktor är trängseln på banan. Snabbtåg, storregionaltåg (Ö-tåg), regionaltåg (Hallandstågen), pendeltåg (Kungsbacka) och godståg samsas om utrymmet. Med olika hastigheter och stoppbilder blir tidtabellpusslet svårt att lägga. Fler stopp innebär ifattkörningsrisk som kan innebära ytterligare 5-10 minuters förlängning av restiden och dessutom med krav på förbigångsspår eller stationer med fyra spår, vilket är oerhört mycket mera kostsamt.

I såväl Kungsbacka som Halmstad finns diskussioner om nya tågstopp i form av Frillesås och Getinge. Teoretiskt kan man tänka sig plocka fram en gammal tidtabell för persontågen och där hitta fler exempel på nygamla stationer och reflektera över om det är den utvecklingen man ser framför sig.

ANNONS

Jag utesluter inte att det i framtiden kan bli fler stationer men man bör nog vara försiktig med att ställa ut visioner om att det kan ske i närtid. Framför allt i ett läge där regionpolitiken, inklusive C, beslutat om en annan långsiktig inriktning. Det kan finnas en poäng med att bygga klart det som pågår i dag och se till att det fungerar innan man ”lovar” något nytt.

Gösta Bergenheim (M)

ordf Hallandstrafiken

ANNONS