Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

När man här i Varberg ser stora tomma bussar passera flera gånger i timman undrar vi varför man inte kan ha 65-årsgräns även i övriga Halland, som i Kungsbacka, skriver insändarskribenten.
När man här i Varberg ser stora tomma bussar passera flera gånger i timman undrar vi varför man inte kan ha 65-årsgräns även i övriga Halland, som i Kungsbacka, skriver insändarskribenten.

Vari ligger kostnaden att fylla en tom buss?

I Borås och Göteborg med kranskommuner åker alla över 65 år gratis i kollektivtrafiken.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Det finns ett starkt motstånd mot fria resor för ungdomar och pensionärer här i Halland förutom i Kungsbacka. Motståndet finns främst hos moderaterna i Halland. I Borås och Göteborg med kranskommuner åker alla över 65 år gratis i kollektivtrafiken. I princip hela Västra Götaland har 65-årsgräns.

Där motivera man bland annat med följande ”Genom att pensionärer åker gratis under lågtrafikerade får man ett jämnare flöde och det gynnar både kollektivtrafiken och miljön”. Alltså win - win!!

När man här i Varberg ser stora tomma bussar passera flera gånger i timman undrar vi varför man inte kan ha 65-årsgräns även i övriga Halland, som i Kungsbacka. Var ligger extrakostnaden om man erbjuder seniorkortet från 65 eller eventuellt 70 år?

Med all sannolikhet skulle det bli enbart vinster utan någon kostnad eftersom bussarna går ändå.

Beror motståndet på oginhet?

Politiskt intresserad