Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Varför vänta?

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på ”Nej till flygskatt” (5/7).

Trafik. Varför vänta i tolv år? Flygbränsle för kommersiell trafik är inte beskattat i Sverige, flygbolagen betalar ca 5-7 kronor per liter för flygfotogen avsett för extremt bränsletörstiga jetmotorer, (fungerar som en blåslampa med fläkt) privatflyg betalar ca 20 kronor per liter. Sotpartiklar från förbränningen hamnar högt upp i atmosfären där det har stor inverkan på molnbildning och våra väderförhållanden på jorden.

Politiker pratar ofta om att minska koldioxid utsläpp, detta är bara tomt prat om flygbränsle ska ha lågt pris och inte beskattas. Ola Johansson (C) föreslår successiv övergång till miljövänligt bränsle, han vet kanske inte att all förbränning ger sotpartiklar och CO2-utsläpp.

Högt pris på flygbränsle ger motivation till att välja flygplan med låg bränsleförbrukning d v s precis det som har skett med personbilar i alla länder med högt bränslepris.

Lennart Thol