Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

En periodbiljett i Halland är bland de dyraste i landet, skriver insändarskribenten.  Bild: Henrik Björnsson
En periodbiljett i Halland är bland de dyraste i landet, skriver insändarskribenten. Bild: Henrik Björnsson

Varför sänks inte priserna för kollektivtrafiken i Halland?

Ta rygg på Tyskland och visa resten av Sverige att det är rätt väg att gå.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Apropå

”Hallandstrafiken gör nya zoner och ändrar priserna”

Hallandstrafiken skriver själva att kollektivtrafiken är en investering i samhällsnytta. På hemsidan listas också många andra fördelar med kollektivtrafiken som att det ökar sysselsättning, skapar ett rättvisare samhälle, ökar jämställdhet, ger bättre hälsa och ökar trafiksäkerheten. Klimat och miljö är självklart också viktiga vinnare med kollektivtrafik. Så hur ska vi få fler att välja kollektivtrafik?

Trots att Halland redan ligger i toppskiktet på listan över dyrast kollektivtrafik (när det kommer till periodbiljett län) i Sverige, väljer Hallandstrafiken att höja priset drastiskt på sträckan Falkenberg-Varberg. Försvaret, att det är en väldigt liten del som drabbas, borde innebära att det inte kommer resultera i så stor inkomst heller. Det blir bara något som sticker i ögonen och ger fler anledning att fortsätta köra runt i fossilbilar.

Så varför sänker inte Hallandstrafiken och Region Halland priserna över allt? Ta rygg på Tyskland, sänk priserna och visa resten av Sverige att det är rätt väg att gå. För alla invånares bästa.

Markus Jöngren (MP)

Gruppledare miljöpartiet i Falkenberg

Emma Lindkvist (MP)

Ordförande miljöpartiet i Falkenberg

Louise Hamilton (MP)

Nina Geo (MP)

Lisa Gillsjö (MP)

LÄS OCKSÅ: Hallandstrafiken gör nya zoner och ändrar priserna