Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Hur många kommunikatörer behöver Varberg, undrar insändarskribenten. Bilden är en genrebild tagen på ett annat kontor, inte i Varbergs kommun. Bild: Henrik Montgomery/TT

Vad skapar en bra kommun?

Kommunikatörer kan inte lura invånarna.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Jag undrar hur många "kommunikatörer" som Varbergs administrativa kommun behöver och varför de behövs?

Jag tror inte att "kommunikatörer" kan lura eller rätta till invånarnas syn på kommunens kvalitet på vissa verksamheter. Det behövs helt andra saker. Det behövs en lyhördhet mot medborgarna/invånarna och brukarna av kommunens verksamheter, samt en lyhördhet hos den politiska ledningen (Allianspartier och hos den så kallade oppositionen.)

Tyvärr upplever många den som saknad!

Att då genom följande nedanstående kravspecifikation på kommunikatörer tro att man kan "kommunicera" bort bristerna kommer ej fungera. Det är "politiskt mod" och insikt om verkligheten i verksamheterna som behövs, samt att bortse från "friserade" rapporter producerade i chefskarusellen.

Krav/arbetsspecifikation för sökande kommunikatör:

"Arbetsuppgifter: Att Varbergs kommun växer så det knakar ger oss fantastiskt många roliga kommunikationsuppdrag att leverera i. Din roll är att ha full koll på kanalerna, särskilt sociala medier. Du är duktig på layout och har ett bra sinne för formgivning, så att om vi kastar en kampanjtrycksak åt ditt håll ser du direkt att loggan är för stor i proportion till bilden och färgvalet fel. Vi tror också att du gjort din beskärda del av policyer och strategidokument och är teoretiskt trygg, men har insett att det som räknas i slutet av dagen är leveransen.

Eftersom du är erfaren i hantverket vågar du vara modig och nytänkande. Självklart har du koll på begrepp som användarvänlighet, inkludering, klarspråk och servicewebb.

Extra bra för oss och alla Varbergs kommuninvånare är att du är en vass skribent som gillar att göra något intressant och läsvärt av det som verkar invecklat och svårt.

Vad du får av oss? Bra kollegor, omväxlande arbetsdagar, en chans att vara kreativ och utvecklas i en av landets vackraste och snabbast växande landsdelar."

Kjell-Erik Karlsson

Svar

från kommunikationschefen i Varbergs kommun.

Behöver kommunen kommunikatörer? Frågan är befogad, för vi är en ung yrkeskår och det finns uppenbarligen missuppfattningar kring vårt uppdrag. Så vi kikar väl in till kommunikatörerna och ser vad de sysslat med på sistone! Några har engagerats i de medborgardialoger kommunen erbjuder: med fastighetsägare och näringsidkare kring tågtunneln; i vårt ambulerande landsbygdsforum; på VarbergsMorgon där kommunens företagare berättar om nya satsningar; i mötesserien ”Varberg i omvärlden” där invånare tyckt till om framtiden; gymnasiemässan där 800 elever informerats om Varbergs stadsutveckling; MOA- mässan där vi samlat Varbergs åttondeklassare och snackat jobb. Andra kommunikatörer har utbildat sig i krishantering så vi kan hjälpa invånare att fatta bra beslut när krisen kommer. Drygt 6 000 medborgare vill interagera med kommunen på sociala medier varje vecka, så vi har hängt en del på Facebook. Andra använder hemsidan: 2,5 miljoner sidvisningar förra året, och nu vill alla veta hur vi gör med vintergruset! Vi passar även på att informera om Veddige simhall, hur du blir familjehem, varför vi borrar i Brunnsparken, att det är öppet hus på Kulturskolan, och vad 900 Varbergselever svarade när vi frågade hur de mår och trivs i sin kommun (svar: ganska bra). För en bra dialog med våra nära 5 000 medarbetare utvecklar vi också ett nytt intranät.

Många samtal blir det. Många frågor och mycket kommunikation – inte minst när kommunens förmåga ibland brister och vi kommunikatörer måste hjälpa invånare att få relevant information och insyn. Nu behöver kommunikationsavdelningen en ny medarbetare för att ersätta en kollega som slutat. Det gläder oss att Kjell-Erik Karlsson hittat annonsen. Det hoppas vi att fler ska göra – för demokratins, medborgarnas och det lyhörda samtalets skull.

Krister Svahn

kommunikationschef i Varbergs kommun