Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Ett bankärende efter en skilsmässa var känsligt att prata om inför andra besökare.

Vad hände med integriteten på banken?

Generande att alla kan höra ett känsligt ärende.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Varbergs Sparbank tillåter inte längre att personer själva får ta en nummerlapp vid ankomsten inne på banken.

Banken har ett system där en bankman/kvinna tar emot kunder och man får uppge sitt ärende, Därefter beslutar bankmannen/kvinnan om man får en nummerlapp eller inte!

Det betydde att jag vid mitt besök fick förklara varför jag var där och ville ändra mina konton i banken efter min skilsmässa. Bankmannen förstod inte varför jag ville ändra mina konton, varför jag utförligt fick förklara hur min x-man och mina konton var sammankopplade, innan jag till slut fick en nummerlapp. Detta skedde inför flera andra besökare som stod runt omkring.

Jag kände mig verkligen arg, generad och utlämnad!

Varbergs Sparbank, Vad hände med min integritet?

Sparbankskund

Svar

från Varbergs sparbank

Hej och tack för din återkoppling. Otroligt tråkigt att du kände dig utlämnad, det är absolut inte vår mening. Vi har emellanåt haft utmaningar med långa köer på vårt kontor och för att hantera detta försöker vi att fördela ärendena bättre så att korta ärenden ska kunna få hjälp snabbare och mer avancerade ärenden ska hamna hos rätt personal från början. För att kunna erbjuda våra kunder rätt hjälp direkt behöver vi initialt ställa några frågor när du som kund besöker kontoret.

Vi håller på att titta på hur vi kan anpassa lokalerna bättre utefter vårt nya arbetssätt och hur vi kan undvika att många kunder står vid entrén samtidigt. Vårt mål är att ha effektiva kundflöden så att du som kund ska få hjälp med ditt ärende inom rimlig tid, av rätt personal och självklart utan att behöva känna dig utlämnad! Har du idéer eller önskningar på hur vi skulle kunna fortsätta utveckla detta är du välkommen att höra av dig direkt till oss – vårt arbetssätt är under förändring och vi är tacksamma för synpunkter som kan hjälpa oss att bli bättre.

Mikael Hansson

kontorschef Varbergs Sparbank