Vi föräldrar vill veta hur skolledningen tänker arbeta för att bibehålla den lärarstyrka som finns på Söderskolan, skriver insändarskribenterna.
Vi föräldrar vill veta hur skolledningen tänker arbeta för att bibehålla den lärarstyrka som finns på Söderskolan, skriver insändarskribenterna.

Vad görs för kvarvarande elever på Söderskolan?

Stor risk att eleverna förlorar motivation för sitt lärande

ANNONS
LocationFalkenberg||

Till förvaltningschef Stigert Pettersson, barn- och utbildningsförvaltningen Falkenberg och skolledning på Söderskolan:

Ny termin och nytt läsår. En annorlunda skolstart för elever och lärare på Söderskolan. Tidigare fick skolan tre nya klasser med elever tillhörande åk 7. Nu blir det inte så efter vårens snabba beslut om omorganisation. Söderskolan är således en högstadieskola i avveckling. Redan förra läsåret kom det att visa sig att de lärare som arbetade/arbetar där började se om sin arbetssituation. Många valde att byta arbetsplats. Till följd av detta slutade10 lärare på Söderskolan. För kvarvarande elever och lärare under de två sista läsåren som skolans högstadium ska vara verksamt blir arbetsmiljön instabil med ständiga schemaförändringar och nya tillfälliga lärare. Det finns stor risk att eleverna förlorar motivation för sitt lärande. Elever på högstadiet befinner sig i en känslig utvecklingsperiod och ibland prioriterar de andra intressen högre än lärandet. Det som krävs är stabila lärarlag och en tydlig ledning som kan ge eleverna motivation och framtidshopp.

ANNONS

Vi föräldrar vill veta hur skolledningen tänker arbeta för att bibehålla den lärarstyrka som finns på Söderskolan.

Hur garanteras att det finns behöriga lärare i alla ämnen?

Hur kommer de som arbetar motiveras att jobba kvar ända tills Söderskolans högstadium stänger?

Har något slags bonussystem övervägts för att behålla personalen på skolan?

Vilka åtgärder kommer tas fram för att skolans elever får en positiv drivkraft, motivation till lärande och en målbild som ger framtidshopp?

Detta är frågor vi känner att barn- och utbildningsförvaltningen i Falkenberg behöver ta på största allvar. Det är våra ungdomars framtid det gäller. Det är viktiga år som står på spel och som inte får upplevas som totalt meningslösa utan bör ge en grund för framtida lärande i gymnasiet och sedan i högre studier och i yrkeslivet.

Märta & Donald Carlafors (föräldrar till elev i åk 8) samt 113 namnunderskrifter till i medföljande brev

ANNONS