Apropå
artikeln ”Kränkningsanmälningarna i skolan ökar i Falkenberg”
Jag läste i HN att kränkningsanmälningarna i skolan ökar i Falkenbergs kommun. Det är en tragisk utveckling och ledsamt för de elever och lärare som råkar ut för elevers kränkningar. Kanske går det så långt att elever som råkar ut för ständiga kränkningar, får en negativ bild av skolan och kanske påverkar det även elevens resultat.
Vad är syftet från huvudman med att dessa kränkningsanmälningar görs? Är det enbart för statistik för det verkar inte hända så mycket ute på skolorna trots att man där säger att man gör kränkningsanmälning efter kränkningsanmälning. Kränkningarna fortsätter i samma utsträckning och det är inte sällan som det är samma elev/elever som fortsätter kränker.
Tyvärr verkar det också, som med mycket annat inom skolan, vara så att även detta med elever som vid återkommande tillfällen kränker såväl kamrater som lärare, bollas tillbaka till den enskilde läraren som blir lämnad ensam och förväntas vända ut och in på sig själv för att lösa även detta. Elevhälsan tar ogärna bollen eftersom de "inte har en relation med eleven".
Så som sagt, det hade varit intressant, och också faktiskt varje förälder, elevs och lärares rättighet, att få veta vad man på huvudmannanivå har för syfte med att samla in dessa anmälningar. Vilka åtgärder man vidtar då man ser att samma elev återkommer i kränkningsanmälningarna. Uppföljning osv. Det är inte utan att det känns som ytterligare en dokumentationsbörda för läraren, enbart för att huvudman ska få statistik. Dokumentation utan någon effekt.
En som undrar