Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

sedlar
sedlar

Växling

Skillnad på service och service

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Går in på Falkenberg sparbank med två stycken femhundrakronorssedlar i handen för växling till en tusenlapp, väntar på min tur i informationen. Säger mitt ärende i kontantfria världen och får en nummerlapp, väntar i 34 minuter på min tur.

Först händer inget (trots två tjejer) Sen begär de legitimation. Hon börjar knappa in och mina sedlar ligger där. Kan inte låta bli undra; Varför legitimation för växling rakt av, ärendet borde ta på sin höjd 34 sekunder? (Det vet jag, för sånt hände ofta när jag jobbade i affär) Svar: Måste se om du är kund här! Jag var det sedan barnsben, men bytte till annan bank för ett par år sen, då vi fick jättebra erbjudande. Så: Ingen växling där, bara att gå snopen därifrån.

Men jag skulle ha ett fint kort att lägga pengarna i, så gick tvärs över gatan till Falkenbergs bokhandel. Frågade försiktigt om de möjligtvis hade en tusenlapp i kassan. Nej, det fanns ingen, men en expedit erbjöd sig gå ner i underjorden och kolla, trots flera kunder i affären, kommer upp efter en stund med en fin tusenlapp!

Sånt är service och lockar fler kunder, definitivt inte som Falkenbergs sparbank, fast de skyltar med kontantkassa och låter folk vänta i 34 minuter på ett Nej.

Snart 80 år