Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
Fredrika Albertsson, MUF Halland.

Utbildningen måste vara jämlik – även under en pandemi

Alla gymnasieelever påverkas, inte bara studenterna.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Över 350 000 gymnasieelever läser just nu på distans runt om i landet under den pågående coronapandemin. Kvaliteten på undervisningen varierar runt om i landet och elevers situation i hemmet påverkar stort. Elever som är i behov av extra stöd är speciellt utsatta och många upplever att det är svårt att få tag på lärare. Men detta får inte sätta stopp för en jämlik skolgång.

Under april månad genomförde Sveriges Elevkårer en undersökning om hur elever runt om i landet upplever distansundervisningen. Där svarade 37% att de anser att de ej får tillräckligt med information om vad som förväntas av dem, för ett specifikt betyg och 44% anser att de delvis få tillräckligt med information. Cirka en tredjedel upplever att de inte får tillräckliga chanser att visa sina kunskaper.

Under distansundervisningen genomförs många prov i kurserna som vanligt och risken för att fusk är stor. Problemet är inte att ha proven digitalt då vissa skolor har haft det sedan tidigare, utan problemet är att det sker på distans. I klassrummet förekommer fusk även i vanliga fall, men genom att proven genomförs på distans ökar risken för fusk kraftigt. När lärarna sedan använder proven som underlag för betygsättning är risken stor att betyget blir inkorrekt. Därför bör Skolverket säkerställa att skolor som tänker genomföra prov på distans har en genomarbetad strategi för att förhindra fusk.

Många gymnasieelever är inte ensamma hemma under distansundervisningen, många har syskon hemma och/eller föräldrar. Många saknar en lugn plats för att kunna plugga och detta blir extra tydligt under distansundervisningen. I undersökningen uppgav elever att de inte kan sitta vid ett bord och att de därför behöver sitta i sängen i sitt rum för att få lugn och ro. En del saknade även bra internetuppkoppling och hamnar därför efter under genomgångarna när nätet strular. Totalt svarade 20,7% av eleverna i undersökningen att deras fysiska arbetsmiljö är mindre bra eller inte alls bra och 33% svarade att den psykiska arbetsmiljön är mindre bra eller inte alls bra.

“Det är jobbigt att skolan har 'tagit över' hemma. Mitt rum har nu blivit ett klassrum och det känns som man konstant är i skolan, även på fritiden. Detta är stressande.” Detta skriver en elev i undersökningen och en annan skriver “jag känner en väldigt stor stress och väldigt less på skolan, dom lägger mycket press på oss”. Under distansundervisningen när elever känner sig stressade och isolerade är det viktigare än någonsin att kontakten med elevhälsan fungerar och att de elever som behöver extra stöd får det.

Sveriges elever är Sveriges framtid och när elever lyckas kommer även Sverige att lyckas. Därför är det extra viktigt att Sveriges elever får en jämlik skolgång, även under en pandemi. För att alla skall ha samma möjligheter att lyckas.

Fredrika Albertsson

Distriktstyrelseledamot Moderata Ungdomsförbundet Halland