En kollision med vildsvin kostar i genomsnitt 40 000 kronor, med älg 30 000 och rådjur 15 000, skriver debattörerna.
En kollision med vildsvin kostar i genomsnitt 40 000 kronor, med älg 30 000 och rådjur 15 000, skriver debattörerna. Bild: JOHAN NILSSON / TT

Trafikverket har inte prioriterat viltolyckorna i Halland

Måste hållas borta från vägarna.

ANNONS
LocationHalland|

Vi måste ställa högre krav på trafiksäker planering i vårt län, så att viltet hålls borta från vägarna. Trafikverket måste ta större hänsyn till den allmänfara som det utgör på väg och järnväg. Framförallt vildsvinen ger upphov till markskador, rädsla för att vistas ute och kostsamma skador på fordon. Centerpartiet kräver nu att staten tar ett samlat grepp på viltfrågorna och involverar regionerna.

Viltskadorna i landet har ökat 15 år i rad och under 7 av de 8 senaste åren, även i Halland. Under 2018 skedde 2 229 rapporterade kollisioner, jämfört med 1 718 under 2013. Centerpartiet har låtit Riksdagens utredningstjänst ta fram statistik som visar att 2019 sannolikt inte kommer vara ett undantag. Hela 13 av 1000 fordon i Halland kolliderade med vilt under 2018. Det finns således mer än 1 procents risk att Du kör på ett vilt med ditt fordon under 2020.

ANNONS

Trafikverket har prioriterat Nollvisionen (att ingen ska skadas allvarligt, eller dödas i trafiken) till den grad att problemet med viltet på våra vägar inte fått tillräcklig uppmärksamhet. Det är inte acceptabelt att en bilist av hundra ska behöva räkna med att behöva få sin bil reparerad för tiotusentals kronor, på grund av en kollision på någon av våra inlandsvägar.

Enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, kostar viltskador i trafik samhället 3–4 miljarder kronor årligen. En kollision med vildsvin kostar i genomsnitt 40 000 kronor, med älg 30 000 och rådjur 15 000. En kostnad som alla försäkringstagare måste dela på med högre premier och självrisk i motorfordonsförsäkringen. Utöver det förekommer personskador med vård och sjukskrivningar som följd, eftersök på skadade djur, etc.

År 2003 rapporterades 33 000 olyckor i landet och under 2019 kommer det att vara cirka 65 000. En fördubbling som beror på att populationen av främst rådjur, dovhjort och vildsvin har ökat lavinartat. Att begränsa viltolyckor handlar både om en bättre viltförvaltning och åtgärder längs våra vägar. Det saknas ett helhetsgrepp från myndigheterna som har ett delat, men illa koordinerat ansvar.

Centerpartiet vill:

• Förbättra viltförvaltningen. Prioritera vildsvinen som ökar och utöver viltolyckor, även orsakar stora skador på egendom.

ANNONS

• Inrätta en ny myndighet som ska ta ett samlat grepp på skador som drabbar jord- och skogsbruk, samt trafikskador. Denna Viltmyndighet ska ha en god regional förankring.

• Att Trafikverket prioriterar viltskador i sitt arbete med trafiksäkerhet, genom stängsel, siktröjning, färister, sensorer med mera.

• Se över dagens system med utfodring till vildsvin och övrigt på platsen förekommande vilt i områden där viltskador är vanliga. Utfodringen bör vara restriktivare på sådana platser där stammen behöver minska.

Ola Johansson (C)

riksdagsledamot

Helene Andersson (C)

regionråd, Halland

Anna Roos (C)

Hylte

Erling Cronqvist (C)

Laholm

Christofer Bergenblock (C)

Varberg

Fredrik Hansson (C)

Kungsbacka

Anneli Andelén (C)

Falkenberg

ANNONS