Leder betyg till ökade kunskaper? Svar: Nej, skriver insändarskribenten.
Leder betyg till ökade kunskaper? Svar: Nej, skriver insändarskribenten. Bild: Jessica Gow/TT

Tidiga betyg förbättrar inte resultaten

Sluta stressa våra elever.

ANNONS
LocationHalland|

Än en gång höjs röster om betyg redan i åk 4. Detta gör mig som lärare med mångårig erfarenhet mycket bekymrad. Det är helt fel väg att gå!

Det är enkelt om man ställer specifika frågor. Den nya betygsutredningen som kommer i vår kommer att visa samma sak som forskning om betyg och bedömning visat senaste 30 åren.

Leder betyg till motivation? Svar: Nej. Spännande lektionsinnehåll, meningsfullhet, stora frågor, utveckling och personlig koppling till ämnet leder till motivation.

Leder betyg till ökade kunskaper? Svar: Nej. God undervisning leder till ökade kunskaper. Betyg kan som bäst vara en avcheckning, men de kan till och med sänka elevers prestationer, särskilt ju yngre eleverna är.

ANNONS

Gör betyg att lärare eller elever får bättre koll på elevens kunskap? Svar: Nej. Betyg leder till ökad dokumentation. När elever får självskatta sina kunskaper är de närmare en objektiv sanning än både betyg och enskilda kunskapstester. Lärare vet med stor säkerhet hur eleverna ligger till när de får skatta elevernas kunskaper.

Leder betyg till bättre undervisning? Svar: Nej. Undervisning med fokus på mål leder allt som oftast att undervisningens mål blir till lektionsinnehåll. Elevers uppmuntras att arbeta mot målen och betygen istället för att utvecklas, läsa böcker och lära sig mer om världen. Undervisningen har en risk att bli omvänd med mål först och lärande som plats två. "Kommer detta på provet?" visar problemet.

Blir grisens kött godare för att vi väger den hela tiden? Nej, sluta stressa våra elever med en stämpling redan i åk 4. Att få betyg i åk 6 räcker mer än väl.

Erfaren lärare

ANNONS