Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Bild: Rebecka Kvint

Tiden förändrar förutsättningarna

Cykling på Strandpromenaden är helt enligt intentionerna.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på "Strandpromenaden är till för fotgängare" (13/4).

Varberg. När Varbergs gatunät ritades upp efter stadsbranden på Platsarna 1666 så var det till för fotgängare, dragkärror, häst och ryttare samt hästekipage. I dag är centrum helt dominerat av bilarna och deras platsbehov, men när gatorna anlades var bilen ännu inte uppfunnen på mer än tvåhundra år.

Jag nämner detta för att visa på hur tiden förändrar förutsättningar. Intentioner måste kunna omtolkas.

Många "promenerar" i form av cykling och njuter ostört av utsikten, helt i enlighet med intentionerna när Strandpromenaden anlades.

Det är ledsamt att du känner dig otrygg, men det är svårt att ta din oro på allvar när myndigheterna uppmuntrar blandade gång/cykelbanor i så stor omfattning som sker. När dessutom tusentals fotgängare helt ignorerar skyltar om (påbjuden) cykelbana så står det helt klart att blandtrafiken fotgängare/cyklister på sin höjd är konfliktdesign, men i grunden ofarlig.

Du efterlyser reglering av cykelåkandet, men det finns redan allmänna förhållningsregler för cykeltrafik som faktiskt gäller.

I dem ingår att visa hänsyn, men inte att anpassa allt trafikbeteende till de mest lättskrämda. En reglering jag länge efterlyst är en målad avdelningslinje att separera de två huvudsakliga grupperna med. En sådan skulle innebära att man lite lättare kan ta gemensamt ansvar för andras och sin egen säkerhet och den skulle minska friktionerna.

Och på de breda banorna utanför Fästningen finns gott om plats till detta.

Lars