Befintlig skola uppfördes för ca 50 år sedan som en högstadieskola för årskurserna 7-9, skriver insändarskribenten.
Befintlig skola uppfördes för ca 50 år sedan som en högstadieskola för årskurserna 7-9, skriver insändarskribenten. Bild: Annika Karlbom

Tänk om i planeringen för Håstensskolan

Vem har tolkningsrätten om vad som ingår? Är det kommunen eller är det entreprenören? skriver arkitekt Thomas Ericsson.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationVarberg||

I Håstensskolan finns det ett skyddsrum och nu planerar man att detta skyddsrum skall rivas? Ingår det nya skyddsrumsplatser i den kommande byggnationen på Håstensskolans tomt? Ingår kostnaden för dessa i den nya planeringen? Det är dyrt att bygga skyddsrum och då är det kanske klokt att bevara de som redan finns? Med oron i världen i fokus och eftersom det har skett en kraftig ökning av befolkningen i Varberg, behövs det säkerligen fler skyddsrumsplatser än de som finns idag – inte färre.

Efter en förstudie planeras en ny grundskola för 750 elever, en ny grundsärskola för 100 elever, idrottshall, tillhörande utemiljö och parkeringsytor. Den befintliga grundskolan kommer att vara i drift under byggtiden, men skall sedan rivas. Innan det finns några korrekta handlingar som visar ett framtida utseende, har kommunen upphandlat en totalentreprenör och byggnationen är planerad att starta 2023, med en planerad inflyttning till höstterminen 2025. Det enda som ytterligare kan informeras om är att investeringen tycks kosta 626 miljoner.

ANNONS

Men man kan undra vad som ingår i denna investering, då det vare sig tycks finnas några kalkylerbara handlingar eller någon utförd projektering? Och ingår kostnader för fast och lös inredning, rivning av befintlig skola, återställande av mark, inflation, ökade materialkostnader mm? Vem har tolkningsrätten om vad som ingår? Är det kommunen eller är det entreprenören?

Befintlig skola uppfördes för ca 50 år sedan som en högstadieskola för årskurserna 7-9. I samband med läroplansförändring och lokaliseringsfrågor, beträffande sexåringar i förskola och skolbarnsomsorg i fritidshem samt ökad samverkan i kulturfrågor, gjordes en lokalplanering för drygt 20 år sedan, där skolan skulle kunna inhysa ca 450 elever i en F-9 verksamhet. För närvarande inrymmer skolan ca 400 elever i årskurs 6-9. Om skolan skulle byggas ny i dag och med samma verksamhetsinnehåll, skulle investeringskostnaden uppgå till ca 300-350 miljoner kronor.

Om man behåller dagens skolverksamhet för 400-450 elever i befintliga lokaler och bygger nytt för 400-450 för grundskola och grundsärskola i nya lokaler, skulle kostnaden för denna nyinvestering uppgå till 300-350 miljoner kronor. Alltså troligen minst 350 miljoner lägre kostnad än den som man nu tycks vara på väg att investera?

Men nu är ju inte Håstensskolan i nyskick. Tidens slitage, stora brister i underhåll och renovering- och reparationsåtgärder, samt behov av utbyte av tekniska installationer, såsom elektricitet och ventilation, gör att nya investeringsmedel bör läggas för att åtgärda dessa brister.

ANNONS

Men tänk vad mycket som skulle kunna åstadkommas för 100 miljoner? Och då finns det ändå ca 250 miljoner kvar i kommunens kassakista, där en del förslagsvis kan användas till kompletterande lärarresurser? Dessutom sparas ju en hel del tid, så en inflyttning i en nybyggnation skulle kanske kunna ske ett år tidigare?

Många av framtidens byggnader är redan byggda. Om man restaurerar, renoverar, moderniserar och bygger om, spar man inte enbart kostnader, man gör även en mycket aktiv insats för klimatet, då man utnyttjar befintliga material och konstruktioner.

Thomas Ericsson

Arkitekt SAR/MSA

Tidigare yrkesverksam skolplaneringsarkitekt

ANNONS