Mellan fartkamerorna är det tävlingskörning, det vill säga plattan i botten, för att tvärbromsa vid nästa kamera.
Mellan fartkamerorna är det tävlingskörning, det vill säga plattan i botten, för att tvärbromsa vid nästa kamera. Bild: Fredrik Sandberg / TT

Synkroniserade fartkameror skulle ge färre olyckor

Högre böter ju fler kameror man fotograferats i.

ANNONS
LocationHalland||

Det är väl känt att med ökad hastighet ökar också de svåra trafikolyckorna. Vad görs åt detta? Jag vill påstå att ingenting görs. Jag har lämnat förslag till Trafikverket på verksamma åtgärder, utan respons.

Trafikverket skyltar om till lägre hastigheter på vissa vägar. Tyvärr har detta inte någon verkan utan övervakning att hastigheterna följs. Detta görs inte, vilket gör omskyltningen verkningslös.

Det finns effektiva åtgärder, som Trafikverket avvisar, nämligen kameror, som dessutom synkroniseras. Man skyller på att den personliga integriteten kränks om de blir fotograferade mer än en gång? Det är väl i så fall ett medvetet val trafikanten gör, och som kan elimineras vid korrekt hastighet.

ANNONS

Jag kör ibland till Skara, en väg som mellan Alingsås och Vara, har tolv kameror uppsatta. Alla utom två är 80 km/tim, de andra 60 km/tim. Mellan fartkamerorna är det tävlingskörning, det vill säga plattan i botten, för att tvärbromsa vid nästa kamera.

Med mitt förslag skulle hastigheten minska, den så kallade dragspelseffekten skulle försvinna efter ett tag, och trafikrytmen skulle bli mycket behagligare.

Den enda åtgärd som får ner hastigheten är om det kostar pengar, och då mycket pengar. Låt oss anta att det kostar 2 000 kronor mellan första och andra kameran, lika mycket mellan andra och tredje, och så vidare. Kostar det, låt oss räkna med 2 000 kronor för varje kamera, då blir det ganska dyrt att köra på det viset, och kommer att självsanera sig själv. Om inte, bidrar det mycket pengar till statskassan, som kan gå till att bredda smala vägar, som kan få en vägren.

Politikerna väntar på att Volvo skall komma med bilar som automatiskt saktar ner. Det är ju ett klart bevis på att intresset inte finns hos politikerna att få ner hastigheten på våra vägar.

Lars

ANNONS