Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Tidigare somrar har brist på vikarier lett till akuta situationer där både brukare och medarbetare har påverkats, skriver debattören. Bild: Janerik Henriksson/TT
Tidigare somrar har brist på vikarier lett till akuta situationer där både brukare och medarbetare har påverkats, skriver debattören. Bild: Janerik Henriksson/TT

Svåra avvägningar för att klara omsorgen

När ett förslag inom kort presenteras tror jag att flera av de farhågor som har lyfts fram på insändarsidan kommer att stillas, skriver förvaltningschef Anna-Lena Sellergren.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Den senaste tiden har flera insändare skrivits om de två förändringar kring scheman som just nu planeras i vår verksamhet. Det är tydligt att vi inte varit tillräckligt bra på att nå ut och föra dialog med alla om pågående förändringar. Detta beklagar jag djupt. Vi tar lärdom och arbetar aktivt med att bli bättre på att lyssna och återkoppla.

När det gäller den nya schemamodell som planeras för införande i december 2023 vill jag betona att något färdigt förslag ännu inte har lagts fram, och att något beslut inte är fattat. Vi är inne i en period av samtal, riskanalys och facklig samverkan. När ett förslag inom kort presenteras tror jag att flera av de farhågor som har lyfts fram på insändarsidan kommer att stillas.

Bakgrunden till förändringen är nya skärpta krav på nationell nivå som innebär att vi inte längre kan arbeta med fria önskescheman. Vi behöver istället utgå från grundscheman som säkerställer vila, återhämtning och att inte någon arbetar för många pass på rad. Med detta sagt kommer det även i framtiden finnas vissa möjligheter till önskemål i ett initialt skede och individanpassningar utifrån tydliga kriterier.

Ett av målen med den nya schemamodellen är att den ska leda till färre sena inbeordringar, mindre övertid och förbättrade möjligheter till återhämtning. Vi tror också att den ska hjälpa oss att successivt arbeta bort stressiga tider med låg bemanning. I de dialoger om modellen som har förts på arbetsplatserna har många medarbetare önskat just detta – en mindre stressig vardag och en mer förutsägbar schemaläggning.

På kortare sikt står vi inför ännu en sommar med brist på kandidater till de 500 vikariat som behövs om vår verksamhet ska löpa smärtfritt under semesterperioden. Tidigare somrar har brist på vikarier lett till akuta situationer där både brukare och medarbetare har påverkats. Det finns exempel på hur kvaliteten i det vi levererat har tagit skada, och vi har flera gånger varit tvungna att beordra in medarbetare under pågående semester.

Mot bakgrund av detta har vi fattat beslutet om att pröva tre semesterperioder sommaren 2023. Jag vill betona att det inte är ett beslut vi har tagit lättvindigt.

Lösningen med tre semesterperioder används inom flera olika yrkesgrupper i samhället, och vi befinner oss i en situation där vi behöver vända varje sten för att säkra en stabil vård och omsorg till våra brukare även under sommaren. Det som krävs är inte bara en heltäckande bemanning av vikarier, utan också en bemanning där det vid varje arbetspass finns den kompetens, trygghet och kvalitet som våra ordinarie medarbetare står för.

Vi har all förståelse för att detta innebär en stor omställning. Efter sommaren kommer vi att göra en utvärdering där vi lyssnar på både ordinarie medarbetare, vikarier och brukare.

Avslutningsvis vill jag rikta ett tack till alla våra medarbetare för det fantastiska arbete som ni utför.

Anna-Lena Sellergren

förvaltningschef socialförvaltningen

Varbergs kommun