Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Flexteam är en del i det arbetet och de flesta kommunala grundskolor har även anpassade flexlokaler. Bild: Lars Pehrson/SvD/TT

Stort fokus läggs på vad elever med NPF behöver

Grunskolechefen svarar på ledare om skolan.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på ledaren "Oacceptabelt att se Varbergselever som hopplösa fall"

I Varbergs kommunala grundskolor pågår ett aktivt utvecklingsarbete med tillgängliga lärmiljöer (fysisk-, social- och pedagogisk), där stort fokus läggs på vad elever inom NPF är i behov av för att lyckas.

Flexteam är en del i det arbetet och de flesta kommunala grundskolor har även anpassade flexlokaler för att möta elever med större känslighet för olika sinnesintryck. Där kan elever få undervisning utifrån sina kartlagda behov, ibland hela sin skoltid om det finns behov av det (särskild undervisningsgrupp), vilket ska beskrivas, följas upp och utvärderas i elevens åtgärdsprogram. Alla elever har en klasstillhörighet och ordinarie lärare har kvar ansvaret för varje elev. Skolorna har kommit olika långt i sitt utvecklingsarbete och varje skola har sina egna utmaningar och unika elever att möta.

Varbergs kommunala grundskolor arbetar målmedvetet med förbättringar av bland annat förhållningssätt, pedagogik och elevhälsarutiner. Målsättningen är att elever och vårdnadshavare alltid ska mötas av skolpersonal som har höga förväntningar om barns utvecklingspotential.

Jag ser gärna att vårdnadshavare hör av sig till rektor på respektive skola för fortsatt dialog så vi än mer kan stödja arbetet på grundskolorna.

Johan Berntsson

grundskolechef, förskole- och grundskoleförvaltningen, Varbergs kommun.