Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Bild: Johan Nilsson/TT

Stationen hamnar inte i centrum

Nästan så långt ut i periferin man kan komma.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Stationen skall ligga i stadens ”centrum” hävdar några. HN:s ledarskribenter, skrev i en ledare att i Halmstad och Kungsbacka fungerar det perfekt med stationen i stans centrum. Att man med bullerplank inte har några problem för boende.

Nu är det ju så att Varbergs station inte ligger i boendecentrum, utan nästan så långt ut i periferin det går att komma. Cirka 300 meter från havet. HN:s ledarskribent menar att det fungerar i Kungsbacka och Halmstad med stationen i ”centrum”. Ja men då är det väl hur enkelt som helst att lösa in fastigheter utmed nuvarande sträckning, kanske till dubbla marknadsvärdet och mycket snabbare få dubbelspår genom staden med stationen i ”centrum”. Bryta avtalet med tunnelborrarfirman, kanske kostar någon miljon? Men med ett klart tidigare dubbelspår genom hela Halland, som Varberg försenat med ca 15 år, med problem för resande och godståg. Detta kanske sparar ett par miljarder i kostnader, som delvis kan användas till fästningsbadets fördyrning.

Om 15-20 år ligger Varbergs boendecentrum säkert öster om E6 och det bor resenärer även i inlandet, varför togs inte detta med i planeringen? Falkenbergs styrande insåg tidigt att vår station skulle ligga där den var bäst belägen för alla resande, lättillgänglig och med bra och stora parkeringsplatser, dessutom ur säkerhetssynpunkt. Båstad och Landskrona har nya stationer utanför stadskärnan. Både i Kungsbacka och Varberg har vagnar med farligt gods spårat ur. Men tyvärr är det nog så med tunnelbeslutet, med ett ”häftigt” resecentrum, valdes det dyraste alternativet före det bästa och säkraste.

Göran Höjner