Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

 Bild: Janerik Henriksson/TT
Bild: Janerik Henriksson/TT

Station i Värö gynnar fler än Väröborna

Attraktivt med orter som har bra tågförbindelser.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på ledaren ”Blir det tågstopp i Väröbacka under 20-talet?

Hallands Nyheter tog på ledarplats den 24 februari upp den kommande stationen i Värö. Det var även en artikel i ämnet. På ledarplats frågar man sig om station är bra för andra än Väröborna? Svaret är ja. Södra Cell genererar en del resenärer. Dessutom bör det finnas bussanslutningar som är anpassade till tågtiderna. Förutom Bua och Väröbacka är bl.a Veddige en ort som kan få nytta av stationen.

Byggs det mer bostäder intill station så kan de boende utnyttja järnvägen. Vidare tas kostnaderna upp och det är riktigt. Det går bra att söka medel för detta genom Klimatklivet via Naturvårdsverket. Detta eftersom det rör sig om infrastruktursatsningar. Vad jag hört finns det fyra ansökningsperioder om året för detta. Det är något som kommunen bör kolla upp. Kanske det kan bli något EU-bidrag.

Naturligtvis ska stationen ligga där det finns möjlighet till expansion av området. Enligt kommunen är det Limabacka. På frågan om det över huvud finns tåg som stannar är svaret ja. Exempel kan vartannat tåg på Kungsbackapendeln med fördel förlängas till Varberg. På frågan om att ”för varje tåg försenas några minuter varje stopp som görs” så är det uttrycket något typiskt västsvenskt. Om man ska få resenärer måste väl tågen stanna? Det är inte Öresundståg som ska stanna där. Det är pendeltåg som är det bästa alternativet. Falkenberg riskerar att bli Svarte Petter sägs det. Falkenberg har entimmestrafik och i högtrafik halvtimmestrafik både norr- och söderut. I framtiden kommer trafiken förmodligen att utökas bl a vid Falkenberg. Det är mycket tätbefolkat mellan Varberg och Göteborg. I avtalet står det att inriktningen med trafikstart med all sannolikhet senareläggs, bl a nämns att ett förbigångsspår vid Lekarekulle har färdigställts. Det finns redan ett på västra sidan. Enligt uppgifter som jag inhämtat så finns ett nytt förbigångsspår inte med i den nationella planen. Så det kommer säkert att ta lång tid innan det är färdigbyggt. Det är väl inget som hindrar bygget av en ny station i Värö samt pendeltåg mellan Varberg och Göteborg. Detta är bara ett sätt förhala hela satsningen. I Västsverige är det mycket bekymmer så fort det gäller satsning på tåg.

Eftersom Halland är expansivt och populärt att bo och verka i måste det finnas bra tågförbindelser. Orter som har goda tågförbindelser är mycket attraktiva. Folk vill bo i dessa orter som då samtidigt genererar skatteintäkter.

Christer Wilhelmsson

Ordförande järnvägsfrämjandet