Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Grön Flagg är ett arbetssätt för att ge alla barn och elever handlingskraft och framtidstro för en hållbar utveckling. Bild: Gorm, Kallestad

Skolor i Halland måste få stöd i att undervisa om hållbarhet

Det går för långsamt.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Nyligen drog vårterminen i gång för skolbarnen i Halland. För många av dem präglas undervisningen tydligt av hållbar utveckling. Åtta procent av alla skolor och förskolor i länet är med i Grön Flagg, ett av FN:s erkända globala program för lärande för hållbar utveckling.

Grön Flagg är ett arbetssätt för att ge alla barn och elever handlingskraft och framtidstro för en hållbar utveckling. De skolor och förskolor som är anslutna till programmet arbetar mer aktivt med hållbar utveckling och involverar i mycket högre grad eleverna i hållbarhetsarbetet än skolor som inte är anslutna.

Håll Sverige Rent har sedan 1996 drivit programmet Grön Flagg i Sverige. I dag är drygt 2 000 svenska skolor och förskolor anslutna och varje dag arbetar omkring 170 000 barn och elever arbetar med lärande för hållbar utveckling.

Men i många kommuner saknas det resurser och stöd för skolor och förskolor till lärande för hållbar utveckling. I dag avsätter bara var femte skola resurser till det. Naturligtvis finns det många lärare som arbetar framgångsrikt med frågan på andra sätt, men vi vet att många inte gör det alls – just eftersom de saknar stöd och resurser från rektorer, förskolechefer och kommunen.

I regeringens handlingsplan för Agenda 2030 från förra året är ambitionen tydlig: Kunskap och utbildning för hållbar utveckling ska främjas. Målsättningen är att samtliga kommuner ska involveras i arbetet. Och enligt skolans och förskolans läroplaner ska hållbar utveckling genomsyra utbildningen.

Men det går för långsamt. Enligt Skolverket finns det en flora av material i ämnet riktat till lärare och förskollärare. Tyvärr saknas det stöd för hur skolorna och förskolorna ska arbeta med materialet.

Håll Sverige Rent uppmanar alla nyvalda kommunpolitiker i länet att sätta fokus på lärande för hållbar utveckling och se till att skolor och förskolor kan arbeta på ett enkelt och systematiskt sätt. Alla barn och elever i Halland ska få samma förutsättningar att vara med och skapa en hållbar framtid.

Johanna Ragnartz

vd Håll Sverige Rent