Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Det spelar roll vem det är som bestämmer när skolministrar efter varandra lovar både det ena och det andra utan att förstå innebörden av en kämpig skolgång, skriver insändarskribenten.  Bild: Henrik Montgomery/TT
Det spelar roll vem det är som bestämmer när skolministrar efter varandra lovar både det ena och det andra utan att förstå innebörden av en kämpig skolgång, skriver insändarskribenten. Bild: Henrik Montgomery/TT

Skolan lämnar många barn med ärr som aldrig bleknar

I dag proppar man in 30 elever i samma klassrum och sen så funderar skolledningen på varför det blir så stökigt på lektionerna.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Den svenska skolan är idag en fyrkant, där alla barn förväntas passa in. Göra som man blir tillsagd. Och få godkänt i alla ämnena, Och klara spärren till gymnasiet!

Man införde gränsen för icke godkänt och man tog bort de små klasserna. Och sen kallar man det för skolpolitik!

I dag proppar man in 30 elever i samma klassrum och sen så funderar skolledningen på varför det blir så stökigt på lektionerna. Vi ifrågasätter elever och lärare mer än de som står ansvariga för skolans fall.

F.d skolminister Lina Axelsson Kihlblom pratar mer om riskkapitalbolag än om de här 14 procenten ungdomar som går ut 9:an utan gymnasiebehörighet. Hon säger att hon vill ta tillbaka den demokratiska kontrollen och förbjuda friskolor. Man får tycka vad man vill om hela friskolereformen. Men det är i en fristående skola, som elever går ut med höga betyg. Det är en skola där lärarna stannar kvar. Det är inte bara en vinstjakt! Det är en skola med ordning och disciplin. Många gånger fungerar den bättre än många andra skolor.

Såväl Alliansen som Stefan Löfvens regering och opposition har lovat höjda lärarlöner. Lönerna har höjts i flera omgångar. Man trodde att det skulle få fler lärare att stanna kvar och fler studenter att utbilda sig inom skolan. Det gav oss ingen annat än ett stort fiasko. Höjda lärarlöner skapar inte studiero. Det skapar en debatt för att kunna sminka över alla skolans verkliga problem. Problem som bland annat är allt för stora klasser. Jag skulle vilja ha ett maxantal på 15 elever och ett genomsnitt på 10. Och jag vill att regeringen återinför tvålärarsystemet. Och framförallt de små klasserna.

Det spelar roll vem det är som bestämmer. Vem som har makten och sista ordet i förhandlingarna. När skolministrar efter varandra lovar både det ena och det andra utan att förstå innebörden av en kämpig skolgång. Många gånger menar de nog väl. Men lagförslagen krockar med verkligheten.

Jag kan intyga för er att högutbildade politiker inte kan förstå sig på hur många barn som får kämpa ihjäl sig med alla uppgifter.

Jag tillhör den grupp barn som fick hem stora buntar med mattetal och böcker över sommarlovet. När alla andra låg på stranden satt jag på balkongen och gick vilse bland alla tal och siffror.

Jag var den elev som alltid fick röda bockar på proven. Jag var den som alltid räckte upp handen på lektionerna. Jag var alltid den som aldrig hade gjort klart läxorna i tid. Skolan misslyckades med att lyckas med mig.

Wilma Dahlström

17 år