Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

När vi går från grusplatser till dyra p-garage så är det inte längre gratis, skriver Jeanette Qvist (S) och Jana Nilsson (S). Bild: Annika Karlbom
När vi går från grusplatser till dyra p-garage så är det inte längre gratis, skriver Jeanette Qvist (S) och Jana Nilsson (S). Bild: Annika Karlbom

Skattemedel ska inte gå till dyra p-hus

Avgiftsfri parkering är inte gratis.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Efter att kommunen under många år utrett hur p-avgifter skulle kunna finansiera alla dyra p-platser som byggs läggs nu utredningen ner, utan att förslaget ens prövas och diskuteras via en remiss.

I förslaget fanns en mycket tydlig inriktning på att de första tre timmarna skulle vara helt avgiftsfria. I diskussionen vi haft har inriktningen varit p-avgifter på runt fem kronor per timme efter de gratis tre timmarna och möjlighet till abonnemang för dagparkering på kanske runt 300–400 kronor per månad. Detta skulle prövas i remissen.

Vi Socialdemokrater har under alla år tydligt stått upp för att vi skall värna och utveckla vår fina levande stadskärna. Viktigt är då att inte tillåta stora externa köpcentra vid motorvägen och att vi ger vår centrumhandel, våra restauranger och vår torghandel bra förutsättningar. Därför har förslaget om gratis parkering de första tre timmarna varit väldigt viktigt för oss.

Förr kunde markytor grusas och användas till parkering. Då fanns i praktiken inga kostnader för att anlägga dessa och dessutom var driften mycket låg. Vi kunde stolta locka med att vi inte tog ut några avgifter.

I dag krävs att alla nya platser byggs i dyra p-hus. De p-hus som planeras nu är kvarteret Falkenbäck och Västerport. Kostnaden ligger här på 300 000 - 350 000 kronor per plats.

Redan i dag betalar kommunen cirka 15 miljoner per år för befintliga p-hus. Tillsammans med Falkenbäck och Västerport kommer kostnaden att bli 26-27 miljoner år 2025.

När vi går från grusplatser till dyra p-garage så är det inte längre gratis. Är det då verkligen rimligt att de som bor i Skällinge eller Kungsäter och som inte är i stan mer än för att besöka torget och handla i affärerna, eller att de som cyklar, går eller tar bussen till stan betala p-avgiften via skatten? Är det rimligt att vi använder mångmiljonbelopp som skulle kunnat förstärka skola och äldreomsorg till att betala dyra p-husbyggen?

Allianspartierna väljer uppenbarligen vägen att alla nya p-platser fullt ut skall betalas via kommunalskatten samtidigt som de föreslår neddragningar inom personlig assistans, äldreomsorg och skola.

Vi tycker att detta är fel. Vi menar att de skattemedel vi får in till kommunen skall användas med försiktighet och eftertanke. Vi menar att skattemedel skall gå till skola, omsorg och andra gemensamma angelägenheter, inte till dyra p-hus.

Jeanette Qvist (S) och Jana Nilsson (S)