Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

En klar majoritet av de som rör sig på Strandpromeaden med cykel gör det på fritiden och saknar behov av dedikerad cykelraka för pendling, skriver insändarskribenten. Bild: Daniel Molund
En klar majoritet av de som rör sig på Strandpromeaden med cykel gör det på fritiden och saknar behov av dedikerad cykelraka för pendling, skriver insändarskribenten. Bild: Daniel Molund

Sjabbla inte bort cyklisterna från Strandpromenaden

De vistas på Strandpromenaden av exakt samma skäl som de gående.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Apropå

artikeln ”Förslag: En skidtunnel vid Strandpromenaden

Så dyker åter förslag upp om att porta cyklister från Strandpromenaden, med den allmänna uppfattningen att "det har blivit för trångt" till grund. Såväl cyklistvurmares som andras agendor skiner igenom, med den gemensamma nämnaren att det ska satsas på en så kallad snabbcykelväg, med mångmiljonkostnader, och utan att ha utrett vare sig behovet eller alternativ för att lösa de påstådda problemen.

Det snällaste att säga om Hedelins förslag är att han inte har förstått cyklingens raison d'être. Men att effekten blir att stärka bilnormen står klart. Folk som promenerar på Strandpromenaden kör till stan, parkerar vid Fästningen eller Ankaret och går sin runda. Cyklisterna, precis som de promenerande, vistas på Strandpromenaden av exakt samma skäl som de gående, men ska nu alltså nekas möjligheten att med cykel ta sig ner till (eller ens se!) en mängd platser längs stranden.

Sträckningen omtalas ibland som ett pendelstråk, men man har inte utrett i vilken omfattning cykelburna arbetspendlande rör sig mellan de norra och södra delarna av staden, och vilka av dessa som i sin tur både bor och arbetar så kustnära att det finns behov av en särskild bana. Min gissning är att det avsevärt understiger femtio individer.

En klar majoritet av de som rör sig på Strandpromeaden med cykel gör det på fritiden och saknar behov av dedikerad cykelraka för pendling.

Samtidigt bor en absolut majoritet närmare Västustvägen/Södra vägen/Västra Vallgatan än Strandpromenaden, och arbetar inte primärt intill havet.

Jag uppmanar cyklisternas och turismens företrädare att stå upp för de värden Strandpromenaden skapar så att de inte sjabblas bort med enorm badwill till följd.

Därtill vill jag uppmana kommunen att inte falla för "sanningar" som bara är hörsägen, utan göra en gedigen behovsutredning. I den ska även tas hänsyn till effekterna på dem som kör vad som trafikjuridiskt är cyklar, t ex olika typer av elrullstolar, segway m m samt om strandtåget kan tillåtas köra på gångbana om cyklister motas bort.

Lars

.