Det smärtar mig att se elever som ska inkluderas i klasser till varje pris, skriver insändarskribenten.
Det smärtar mig att se elever som ska inkluderas i klasser till varje pris, skriver insändarskribenten. Bild: Henrik Montgomery/TT

Se till elevens bästa

Jag har genom åren sett många elever plågas i inkluderingens anda.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
LocationHalland||

Svar

på ”Finns det bra och dålig inkludering?”

06/10/2022

Bästa Wilma, så bra att du berättar dina upplevelser av den inkludering du "blivit utsatt för". Jag arbetar som lärare och delar din syn. Det smärtar mig att se elever som ska inkluderas i klasser till varje pris. Det som dessa elever kanske upplever som allra värst, att vara i stor grupp, tvingar vi in dem i.

Vi är många lärare som tycker att detta är fel, men vi ses som besvärliga och underförstått "att vi vill bli av med problem" när vi egentligen värnar om varje individs rätt till undervisning. Vi lyfter vår oro kring eleven till "experterna"; speciallärare/specialpedagoger, rektorer, kurator på EHM-möten. Men nej, eleven ska inkluderas och så blir vi bemötta som om vi inte tycker om eleven/vill bli av med hen.

ANNONS

Jag har genom åren sett många elever plågas i inkluderingens anda. Jag önskar att jag hade kunnat anmäla oss själva. Flera nu vuxna elever jag har träffat som gått i särskild undervisningsgrupp har uttryckt hur bra de tyckte det var. De klarade inte vara i en stor klass men i den mindre gruppen kände de att de kunde lyckas.

Det är synd att beslutsfattare inte lyssnar på eleverna. Ska "Alla ska lyckas" så måste vi också ge förutsättningarna.

Tack för att du skrev om din syn på inkludering Wilma. Så starkt av dig.

Jag önskar dig det allra bästa!

Lärare

ANNONS