LUND 2016-02-12Vägmärke. Hastighetsbegränsning, 30-skylt.Foto: Emil Langvad / TT / kod 9290
LUND 2016-02-12Vägmärke. Hastighetsbegränsning, 30-skylt.Foto: Emil Langvad / TT / kod 9290 Bild: Emil Langvad/TT

Så kan man se till att hastigheterna hålls

Få följer de hastighetsbegränsningar som finns.

ANNONS
LocationVarberg||

I Varbergs tätort har hastigheten begränsats till 30 eller 40 km/timme.

Denna begränsning redovisas på gatuskyltar. Dessvärre följer majoriteten inte de begränsningsregler som finns. Antingen ser de inte skyltarna, då dessa kan försvinna ibland övriga intryck i gatuvimlet, eller mest troligt anser man att det inte är nödvändigt att följa de regler som trafikplanerarna i Varberg har bestämt. Och repressalierna i form av böter eller dylikt är helt obefintliga då vare sig Polisen eller Trafikverket vill/kan satsa på åtgärder för att gällande regler skall följas.

Detta har dessa myndigheter svarat, på i direkt ställda frågor till dem.

Hamn- och gatukontoret har på samma frågor svarat att:

ANNONS

”I hamn- och gatunämndens ansvar ingår att verka för att infrastrukturen och transportsystemet bland annat är trafiksäkert, framkomligt och tillgängligt för alla. För att uppnå målet sker bland annat viss ombyggnation, samt anläggande av fartdämpande hinder. Översyn av gällande hastighetsbegränsningar sker kontinuerligt, vilket i förlängningen ger polismyndigheten möjlighet till hastighetsövervakning. På hamn- och gatuförvaltningen arbetar ett antal trafikplanerare och trafikingenjörer, som i princip dagligen är i kontakt med kommunmedborgare, näringsidkare och besökare som har synpunkter och idéer om hur kommunen kan utvecklas och hur vi kan få en bättre och tryggare trafiksituation”.

Detta skriftliga svar och inga förslag till konkreta åtgärder fick vi drygt 10 månader efter det att vi hos hamn- och gatunämnden hade efterfrågat åtgärder för att minska hastigheten på motortrafiken till den högsta hastighet som har bestämts!

Alla de aktiviteter som redovisas i svaret har inte haft någon effekt alls! Antingen finns det en verklighetsfrämmande bild hos arbetspendlande medarbetare, eller så vill man inte inse de faror som en alltmer ökande fortkörning innebär?

I dagens situation, när polisen (med mobila kontroller) inte har resurser och Trafikverket (med fasta kameror) inte har några medel, läggs istället hela ansvaret för att hastighetsbegränsningarna skall hållas på förarna. Inte på hamn- och gatunämnden. Och detta kan tyckas vara rimligt, men majoriteten av förarna tycks inte kunna bära detta ansvar. Då kommer frågan tillbaka till trafikplanerarna?

ANNONS

Vi har två radikala konkreta och alternativa förslag. Antingen plockas alla hastighetsbegräsningskyltar bort, så att varje förare själv får bestämma över vilken hastighet denna önskar framföra sitt fordon i. Då bryter ingen mot gällande lagar eller förordningar och så kan alla vi ”självutnämnda” trafikpoliser, som lever i den faktiska verkligheten, abdikera.

Eller så tillför man åtgärder så att varje fordon inte kan framföras fortare än de hastighetsgränser som trafikplanerana önskar. Detta kan åstadkommas via fartdämpande hinder (chikaner eller gupp); överallt! På varje väg, stor som liten! Detta innebär stora investeringar och blir därför knappast rimligt att genomföra?

Ett mycket enklare och mer kostnadseffektivt alternativ vore att tillföra fartdämpande hinder i form av mobila gupp. Samma som används vid vägarbeten. Dessa finns redan i kommunen och kan flyttas från gata till gata. Denna aktivitet får fortsätta tills trafikanterna har anpassat sitt körsätt till gällande regler. Effekten kommer att bli en mer uppmärksam och lugnare trafik. Efter att ouppmärksamt ha kört över ett gupp, upprepas nog inte detta igen?

Kanske till och med att även mobilanvändandet under körning försvinner?

Lycka till!

Eva Hylander Ericsson & Thomas Ericsson

ANNONS