Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Nu finns det goda förutsättningar för att forma den centrala trafikinfrastrukturen på ett klokt och ansvarsfullt sätt för framtiden, skriver insändarskribenten. Bild: Dick Gillberg
Nu finns det goda förutsättningar för att forma den centrala trafikinfrastrukturen på ett klokt och ansvarsfullt sätt för framtiden, skriver insändarskribenten. Bild: Dick Gillberg

Sämsta förslaget för spårområdet

När Farehamnen och Västerport byggts klart kommer trafikflödet att öka påtagligt.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Nyligen presenterades ytterligare ett förslag om hur trafiken ska fungera när järnvägsspåren försvinner. Totalt har man under en följd av år lagt fram en mängd olika förslag och idéer. Det som nu finns på bordet borde betraktas som det sämsta bland övriga förslag.

Det går ut på att leda upp trafiken i en krök från Östra Hamnvägens förlängning upp mot Västra Vallgatan via Bäckgatan, där det redan är en hög belastning av fordon med två stora parkeringshus. Hur tänker man här?

Nu finns det goda förutsättningar för att forma den centrala trafikinfrastrukturen på ett klokt och ansvarsfullt sätt för framtiden. Östra Hamnvägen, eller Mathilda Ranch allé som den kommer att benämnas, är ett problemområde för planering. Den kommer att fungera som en viktig huvudled från Lassabacka och Farehamnen.

Men vad har vi nu att ha synpunkter om? När spåret försvinner kan man med fördel planera för en förlängning av leden, med en körbana från Västerport ner till Apelviken och med anslutning till Apelviksleden. Körleden följer spåret under broarna vid Prästgatan och Lasarettsgatan. Leden kan ha avfarter vid Kurtinen, Kusthotellet och Apelviken.

Den här leden för motorfordon kommer att vara helt nödvändig för att trafiken ska fungera i en framtid och då måste vi se långsiktigt. Fordonsleden med trafik i båda riktningarna kan med fördel kompletteras med en cykelbana i väster, på den gamla lokala banvallen från Simstadion till Kusthotellet, med anslutning till befintlig cykelväg.

När Farehamnen och Västerport byggts klart kommer trafikflödet att öka påtagligt. Då måste vi planera för alla former av fordon. Både privata, fordon för yrkestrafik, varutransporter, bussar och inte minst utryckningsfordon av olika slag.

Thomas Ericsson

Arkitekt SAR/MSA