Rätt och fel på Tullbron

Långa köer för en buss som ibland inte kommer.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

ANNONS
|

Falkenberg. Bland tillvarons förtretligheter intar kanske inte trafikproblemen i Falkenberg en tätplats. Men ett visst underhållningsvärde har diskussionerna om rätt och fel på Tullbron. Det gäller att passa på för när maj är till ända tar det roliga slut.

Senast var det cyklisternas beteende som nagelfors i torsdagens HN. Även om rödljuset hamnat lite fel är det ingen tvekan om att biltrafik från staden ut mot Herting är förbjuden. Kommer man från Hamngatan eller Ågatan för att svänga upp på bron (och alltså inte ser rödljuset) finns där en förbudsskylt för motortrafik. Någon förbudsskylt för cyklister finns däremot inte.

ANNONS

Det är inga problem för cyklar att samsas med den enkelriktade trafiken på bron. Det var ju också meningen att cyklister och fotgängare skulle kunna använda Söderbron trots de pågående arbetena där, något som plötsligt stoppades. Det är rätt begripligt att cyklisterna cyklar över bron som vanligt.

Men cyklisten som kommer från Brogatan och därför ser rödljuset som ju innebär obligatoriskt stopp för all trafik? Just dessa cyklister skall enligt lagen stanna och vänta på grönt ljus. Men det skall i så fall även fotgängarna. Och till skillnad från cyklisterna skulle ett antal av dessa inte hinna över bron innan ljuset slog om till rött igen.

Trots att den enda tillåtna motortrafiken över bron är en buss så är intervallerna rött/grönt lika långa på båda sidor bron. Resultat: långa bilköer på Hertingsidan i väntan på en buss från motsatt sida som ibland inte kommer.

Gång- och cykelbrottslingen

ANNONS