Kattegattleden.
Kattegattleden.

Planerad förbättring av delsträcka blev inte bra

Den nya trafiklösningen frestar till brott mot gällande trafikregler, enligt insändarskribenten.

ANNONS
LocationMorup||

Trafikverket har iordningställt en ny delsträcka på den ca 37 mil långa cykelleden från Helsingborg till Göteborg, den s k Kattegattleden. Den nya delsträckan är en dubbelriktad gång- och cykelväg mellan Morup och Stranninge (väg 735). Jag är inte imponerad över hur man projekterat och genomfört denna förändring med syfte att förbättra trafiksäkerheten.

Den dubbelriktade gång- och cykelvägen är förlagd längs den tidigare bilvägen och är avgränsad från denna med en vit heldragen linje och permanenta, meterhöga, svarta stolpar av gummi med reflexmarkeringar. Gummistolparna är placerade på en vit heldragen linje med olika, ganska stora avstånd mellan stolparna. Gång- och cykelvägen har varierande bredd längs sträckningen men är mestadels inte bred nog att inte utsätta gående (främst barn och äldre) för olycksrisker om t ex en tränande tävlingscyklist från Varberg, en elcyklist eller en klass II-mopedist kommer farande bakifrån i hög hastighet, kanske 20-25 km/tim, på den gemensamma gång- och cykelvägen.

ANNONS

Bilkörbanan har fått minskad bredd mot tidigare och medger nu knappast möte mellan två ordinära personbilar och än mindre mellan t ex två stora husbilar utan att det ena fordonet lagstridigt måste köra över den vita heldragna linjen in på gång- och cykelvägen för att riskfritt släppa förbi det mötande fordonet.Husbilar är mycket vanliga här sommartid.

Jag har sett att många bilister på väg norrut slentrianmässigt kör över den heldragna vita linjen in på gång- och cykelvägen för att underlätta mötet och inte riskera att skrapa sin bil mot stolpen. Detta är inte tillåtet men vägens utformning frestar till brott mot gällande trafikregler. Bötesbeloppet att köra bil på cykelväg är 1000 kronor.

Göran

ANNONS