Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt HN
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
buss nytt utseende Bild: Hallandstrafiken
buss nytt utseende Bild: Hallandstrafiken

Påståendet om ”extremt mycket kritik” och ”allvarliga brister” stämmer inte!

Hallandstrafiken svarar på kritiken om trängsel och nya appen.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Smittspridningen ombord på ersättningsbussarna i sommar begränsas genom en tät kravdialog med operatören. Målet är cirka 50 procents beläggning per buss. Men även med information om egenansvaret för resenären att undvika trängsel.

Hallandstrafiken har ingen möjlighet att påverka när och var Trafikverket genomför underhållsarbeten. Vi kan bara i god informera resenärerna om till exempel ersättningstrafik.

Med undantag för enstaka avgångar har vi väldigt lite trängsel i Halland.

Hallandstrafiken har inte lagt några pengar på en riktad kampanj med anledning av vår nya grafiska profil och logotyp. Vi har lagt pengar på en bred kampanj där vi informerar om alla förändringar under 2020, till exempel nytt biljett- och betalsystem.

Läsbarheten blev riktigt dålig i kundtidningen och det är självklart korrigerat till kommande trycksaker.

Formuleringen ”om du har en smartphone, då SKA du använda nya Hallandstrafiken-appen” syftar till att tydliggöra att appen är det enklaste sättet att köpa en resa av oss.

Över 70 000 nedladdningar av nya appen har gjorts. Vår bild är att det är en ytterst liten del av användarna som upplevt bestående problem. Påståendet om ”extremt mycket kritik” och ”allvarliga brister” stämmer inte!

Utrullningen av det nya biljett- och betalsystemet sker under hösten. Vi plockar inte bort något gammalt innan det nya är på plats. Det kommer att finnas ett modernt och säkert plastkort för den som inte kan/vill använda en smart mobil.

Styrelsen delar inte uppfattningen om misskötsel. Det var extra olyckligt för oss eftersom coronapandemin sammanföll med lansering av nytt biljettsystem, nya fordon och nya entreprenörer för busstrafiken.

Styrelsen är utsedd av ägaren till bolaget som också dom förfogar över möjligheten att förändra i styrelsen om man anser det finns skäl för detta. Eftersom vi inte delar uppfattningen att ledningen misskött sitt uppdrag är det inte aktuellt med några förändringar.

Gösta Bergenheim, ordförande

Andreas Almquist, vd

Peter Gyllander, press- och informationschef