Apropå
artikeln ”Svar på coronatest försvann – prov måste göras om”
Under en gassande sol stod vi förra onsdagen utanför Varbergs sjukhus huvudentré på behörigt avstånd från varandra för att testa oss för covid-19 alltmedan personer i riskgruppen passerade förbi. Alla hade vi via nätet fått en preliminär tid, men några kom att få vänta i timmar innan det blev dags att placera provtagningspinnen mot svalgväggen.
Provtagningspinnar fattades
Medtagna och frustrerade över den långsamma hanteringen kom jag och personen framför mig att språka om hur oseriöst allt verkade – provtagningspinnar fattades och de prover som togs placerades i en låda från Rusta - och att det inte skulle förvåna om vi aldrig skulle få ett svar. Nu läser jag i HN (25/6) att flera provsvar har ”försvunnit”. Det som vi spekulerade om att det skulle ske, men som inte får ske när det handlar om ett dödligt virus, det inträffade.
Alla vi som stod där hade via 1177 fått en tid. Hur svårt hade det varit att kolla upp om vi genomförde testet eller inte och därefter erbjudit en ny tid? Nu har det, medan oron hela tiden har funnits där, varit tyst.
Daniel