Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Gårdsförsäljningen av alkohol handlar inte bara om små vingårdar på landet. Det gäller även produktion av öl- och spritdrycker i tätorter och städer, som har en större population i sitt närområde, skriver insändarskribenten. Bild: Gustav Sjöholm/TT
Gårdsförsäljningen av alkohol handlar inte bara om små vingårdar på landet. Det gäller även produktion av öl- och spritdrycker i tätorter och städer, som har en större population i sitt närområde, skriver insändarskribenten. Bild: Gustav Sjöholm/TT

Ologiskt om gårdsförsäljning

Begränsad tillgänglighet och högt pris är avgörande faktorer för att hålla nere alkoholkonsumtionen.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Svar

på ”Våra drycker är inget folk köper för att bli onyktra

Inger och Robert på Byaregården berättar i sin insändare i HN den 14/1 att de hoppas kunna bli ett besöksmål genom gårdsförsäljning av alkohol och därmed generera fler jobb på landsbygden. I samma insändare säger de att de flesta vingårdar inte tillverkar så många liter vin per år och att få besökare kommer att återkomma för ett andra besök utan då istället handla drycken på Systembolaget. Och i nästa andetag vill de avveckla Systembolaget. Då kan man ju undra var de ska få avsättning för sina produkter och hur de ska kunna finansiera de nya landsbygdsjobben.

Gårdsförsäljningen av alkohol handlar inte bara om små vingårdar på landet. Det gäller även produktion av öl- och spritdrycker i tätorter och städer, som har en större population i sitt närområde. Detta betyder sannolikt att dessa för de flesta, utöver en liten grupp vinkonnessörer, är mer intressanta för besök än vingården på landet.

Gårdsförsäljningen som isolerad företeelse är volymmässigt inte någon större fara för folkhälsan, men påföljden att detaljhandelsmonopolet sätts ur spel är det. Det möjliggör fri försäljning av alkohol, ett ökat antal försäljningsställen (med privat vinstintresse) och högre konsumtion.

Begränsad tillgänglighet och högt pris är avgörande faktorer för att hålla nere alkoholkonsumtionen. Tack vare att Systembolaget har statligt monopol på alkoholförsäljningen kan man som kund vara säker på att folkhälsa går före vinstintresse. Det är bra för då får vi mindre våld i samhället, färre offer för rattfylleri och färre barn som växer upp med missbrukande föräldrar.

Redan idag är det 400 000 barn och unga i Sverige som lever med minst en förälder som dricker för mycket. En ökad tillgänglighet på alkohol skulle i dessa familjer vara inget mindre än förödande.

Systembolaget? Ja tack! – Gårdsförsäljning? Nej tack!

Leif Arne Gustavsson

IOGT-NTO