Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Höstmarknad i Falkenberg 2013 Bild: Sigrid Malmgren

Ologiskt och flummigt att lägga ner marknader

Helt fel att kommunen inte ska driva marknaderna i Falkenberg längre, anser insändarskribenten.

Det här är en insändare/debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten.

Klicka här för att svara skribenten eller för att skriva en egen insändare. 

Apropå "Knallarna är snart ett minne blott i Falkenberg" (17/10)

När man läser HN:s artikel (17/10) om vår- och höstmarknadernas vara eller inte vara framöver i Falkenberg, så är det anmärkningsvärt hur mycket byråkratispråk kring detta som presteras. Georgia Ferris, ordförande i Kultur och Fritidsnämnden säger: " att driva marknaderna hör inte hemma i deras ansvarsområde och att kommunen ska driva marknaderna är inte relevant för vår nämnd". Förvaltningschefen där, Niklas Andersson, menar å sin sida att "marknaderna inte är relevanta för platsvarumärket och passar inte i vår organisation". Vad då relevant och vad passar Er? Ni båda behöver inte värdera eller anstränga Er alls. Marknaden lever sitt eget liv och i stort sett allt som praktiskt behöver göras är några avspärrningar för parkering och trafik, sedan sköter försäljarna sin handel utan Er hjälp och välsignelse. Dessutom betalar de för sig. På min fråga till en liten matförsäljare (ända från Blekinge!) vad han får punga ut med för sin lilla ruta blev svaret 700 kr!

Georgia Ferris säger vidare att man gör en besparing på cirka 30 000 kr genom att "ta sin hand från evenemanget", men vad var då denna summa för slags utgifter innan? Här redovisas inte heller med en krona den inkomst för kommunen som i år 42 försäljare ändå åstadkom genom sina platsavgifter, förmodligen en bra bit över just 30 000 kr.

Nej, tyvärr är Ert resonemang så ologiskt och flummigt att, om det skulle ligga till underlag för att ta död på marknaderna, är det verkligen illa! Låt centrum leva upp med folkliv och träffar dessa två gånger om året, det har vi både råd och lust till! Billigare publika evenemang kan knappast uppbringas i den stad "DÄR DET HÄNDER", vilket ju numera är budskapet (slogan) från kommunen. Låt det då hända!

Helge Vrågård