Avgångar. Fler pendeltåg i Halland platneras i framtiden.
Avgångar. Fler pendeltåg i Halland platneras i framtiden. Bild: Jari VŠlitalo

Olämpligt med två stationer i en stad

Planer finns för en ny Hallandspendel i framtiden.

ANNONS
LocationFalkenberg||

Svar

på "Behåll gamla Falkenbergs station för framtidens Hallandspendel"

Erik Engvall skrev för en tid sedan på dessa sidor om en spårbunden pendel från Göteborg som skulle vända på Falkenbergs gamla station.

Det är många som har idéer om tågtrafik och det finns anledning att ge några argument till varför denna idé kanske inte fullt ut har bäring.

Resandet med tåg i Falkenberg är i dag fördelat så att ungefär hälften reser norrut och hälften söderut. I det fall tågen skulle vända vid gamla tågstationen skulle det i praktiken bli omöjligt att utveckla trafiken söderut. Att ha två stationer i en stad av Falkenbergs karaktär förefaller mindre lämpligt såväl ur kostnadssynpunkt som resenärssynpunkt. Vilka tåg går vart?

ANNONS

Det framtida tågsystem vi arbetar för, som komplement till de genomgående regionaltågen mellan Malmö/Köpenhamn och Göteborg, har i dag ett begränsat antal avgångar som vänder i Varberg eftersom kapacitetsbehovet nu är störst där. När Varbergstunneln och Västlänken är på plats finns förutsättningar för att förlänga och förhoppningsvis utöka antalet avgångar i takt med efterfrågan i det nya halländska tågsystemet mellan Göteborg och Halmstad. Den inriktningen ligger också beslutad i det regionala trafikförsörjningsprogrammet i Halland. Framtiden för det spår Erik Engvall hänvisar till är väl också ytterst oklar. Om jag förstått saken rätt finns andra kommunala ambitioner med ytorna nära gamla stationen.

Gösta Bergenheim (M)

ordf Hallandstrafiken

ANNONS