Svar
på ”Det finns värre saker än kalendrar med lättklädda kvinnor”
Existensen av pinupkalenders, och även all sexistisk reklam, handlar inte om acceptansen av varandras olikheter utan om ifall kvinnor ska fortsätta objektifieras eller inte. Att rättfärdiga objektifiering av lättklädda kvinnor genom att ställa det mot sexuella övergrepp mot barn är inget argument för att ämnet inte ska ifrågasättas.
Enligt förlegade könsstereotyper ska män eftersträva makt medan kvinnor ska vara vackra att se på. Kvinnor förväntas attrahera män, därmed dikterar även männen villkoren för hur kvinnorna ska se ut för att vara attraktiva. I kalendern ser vi därmed inte kvinnans egen sexualitet, utan hur kvinnor ska se ut utifrån det manliga begäret. Genom att kvinnor objektifieras, vilket är något skapat av män, så reduceras kvinnor från att vara en självständig person med egna idéer och tankar till att vara endast en kropp. På så sätt hotar hon inte mannens makt.
Med tanke på att vi hela tiden matas med bilder på halvnakna kvinnor med en sexuell underton så är det inte konstigt att kvinnor i dag tror att det enda som betyder något är utseende, att vi bedöms på hur vi ser ut och inte hur vi är. I all forskning kopplat till unga kvinnor och psykisk ohälsa framkommer att stress över kropp, vikt och utseende är en stor anledning till att många mår dåligt.
Vad Jan, och företaget, inte förstår är de tillsammans utgör den grupp i samhället som genom sina uttalanden och handlingar befäster kvinnans roll som sexuellt objekt. Företaget bär här det största ansvaret för att förändra det som de själva upprätthåller och genom att skicka dessa kalendrar så säger företaget indirekt att kvinnor är mindre värda och inte ska bli bedömda på samma villkor som män.
Gör som Helen och ifrågasätt rådande norm. Eller ännu hellre, spendera dina pengar någon annanstans. För pengar är makt!
Ida Hvalgren